هدف: هدف از این پژوهش مرور نظام مند مطالعات رتبه بندی های دانشگاهی در آموزش عالی ایران و ارائه تصویری کلی از چالش های دانشگاه های ایرانی در نظام های رتبه بندی آکادمیک بین المللی و راهکارهایی برای بهبود و ارتقاء جایگاه و رتبه دانشگاه ها بود.
یافته ها: در تحلیل چالش های دانشگاه های ایرانی در رتبه بندی های بین المللی،یافته ها حاکی از چالش ها در شش مقوله عدم تطابق نظامهای رتبهبندی با شرایط بومی ایران، ضعف دانشگاه های ایرانی در انتشار اینترنتی، مشکلات مربوط به شاخص ها، مشکلات ساختاری، مستندسازی و وظایف دانشگاه دسته بندی گردیده است.همچنین راهکارهای ارائه شده در چهار مقوله آموزش و پژوهش، ساختاری و سازمانی، مستند سازی علمی و وبومتریک طبقه بندی شده اند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که دانشگاه های ایرانی در زمینه رتبه بندی های بین المللی با چالش های متعددی مواجهند که هم زمینه درونی داشته و هم زمینه بیرونی لذا بهره گیری از راهکارهای ارائه شده و نیز بازاندیشی وشناخت عوامل دخیل در کسب رتبه، می تواند در موفقیت و ارتقاء جایگاه موثر باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |