[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
    جلد 15 شماره 3 صفحات 134-114 برگشت به فهرست نسخه ها
    در جستجوی دانشجوی ایده آل از منظر جهانی
    سعیده اسماعیلی1 ، حمیدرضا آراسته 2، حسن رضا زین آبادی3 ، حسین عباسیان4
    1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    2- استاد مدیریت آموزش عالی. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arasteh@khu.ac.ir
    3- استاد مدیریت آموزشی. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    4- دانشیار مدیریت آموزشی. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    چکیده:   (583 مشاهده)
    هدف: پژوهش‌های اخیر مفهوم دانشجوی ایده‌آل را به دلیل معانی متنوع آن در زمینه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی مورد بررسی قرار داده‌اند. این مفهوم به دنبال کمال نیست، بلکه ویژگی‌های مطلوبی را تعریف می‌کند که محیطی برای رشد فردیت در جمعیت متنوع ایجاد کند. پژوهش حاضر به منظور شناسایی ویژگی‌های مورد انتظار از دانشجوی ایده‌آل کارشناسی در آموزش عالی، به فراترکیب ادبیات جهانی پرداخته و هدف آن ترویج شفافیت انتظارات و کاهش نابرابری‌ها است. این مطالعه به ادغام و دسته‌بندی ویژگی‌های ضروری دانشجوی ایده‌آل پرداخته و بینش‌های جدیدی در مورد تنوع دانشجو ارائه می‌دهد. هدف نهایی، هدایت تحقیقات آینده و ارائه دیدگاهی جامع درباره ماهیت در حال تحول دانشجوی ایده‌آل در آموزش عالی است.
    روش­شناسی: این مطالعه در سپهر فلسفی تفسیرگرایی، با رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب انجام شد. استراتژی جستجو بر اساس دستورالعمل پریزما در پنج پایگاه داده اصلی صورت گرفت. جامعه آماری شامل کلیه مطالعات انجام شده در بازه زمانی 2000 تا 2024 بود که در نهایت به 187 پژوهش رسید. فرآیند انتخاب مطالعات به صورت گام به گام شامل جستجو، انتخاب و ارزیابی کیفی مقالات انجام شد.
    یافته­ ها: در نهایت، 17 مقاله متن کامل به صورت هدفمند انتخاب شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوای کیفی این مقالات سبب شناسایی 135 کد باز شد که در قالب 14 مفهوم و چهار دسته ویژگی کلیدی فردی، اجتماعی، علمی و حرفه‌ای برای دانشجوی ایده‌آل دسته‌بندی گردید. این ادغام و تحلیل، تصویری جامع از دانشجوی ایده‌آل ترسیم کرد. دانشجوی ایده‌آل، نه تنها بر پیشرفت تحصیلی تأکید دارد، بلکه مجموعه‌ای گسترده از ویژگی‌های متنوع را در خود جای می‌دهد. پنج ویژگی برجسته شامل اشتیاق به یادگیری، تفکر انتقادی، انگیزه، خودتنظیمی و مسئولیت‌پذیری در ادبیات بیشترین تأکید را داشته و به عنوان ویژگی‌های کلیدی دانشجویان ایده‌آل شناخته شدند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که دانشجوی ایده‌آل باید توانایی‌های جامع و متنوعی داشته باشد که به رشد همه‌جانبه و تطبیق‌پذیری در محیط‌های مختلف آموزشی و حرفه‌ای کمک می‌کند.
    بحث و نتیجه ­گیری: مفهوم دانشجوی ایده‌آل نمی‌تواند به یک الگوی منحصر به فرد محدود شود، بلکه به ایجاد فضای چند وجهی می­پردازد که ایده‌آل‌های مختلف را در خود جای دهد. این تصویر نشان‌دهنده تغییر پارادایم در آموزش عالی به سمت رشد فراگیر است و به شفافیت در انتظارات و نیاز به آموزش عادلانه تأکید دارد. به همین سبب ارائه محیط‌های یادگیری فراگیر و انعطاف‌پذیر برای دانشجویان ایده‌آل ضروری است. این پژوهش می‌تواند به عنوان مبنایی برای مطالعات بعدی و توسعه رویکردهای آموزشی استفاده شود که بر تنوع و پذیرش فردیت تأکید دارند، به‌گونه‌ای که محیط‌های آموزشی فضایی را برای پرورش توانمندی‌های گوناگون دانشجویان ایجاد کنند.
    واژه‌های کلیدی: ویژگی‌های دانشجویان‌، سرمایه فرهنگی، آموزش عالی، مرور نظام‌مند ادبیات، فراترکیب
    متن کامل [PDF 1143 kb]   (293 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1402/12/3 | پذیرش: 1403/4/4
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Esmaeeli S, Arasteh H, Zeinabadi H, Abasian H. The Quest for the ideal student from a global perspective. ihej 2024; 15 (3) :114-134
    URL: http://ihej.ir/article-1-2020-fa.html

    اسماعیلی سعیده، آراسته حمیدرضا، زین آبادی حسن رضا، عباسیان حسین. در جستجوی دانشجوی ایده آل از منظر جهانی. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (3) :114-134

    URL: http://ihej.ir/article-1-2020-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 80 queries by YEKTAWEB 4660