Musavi S J,  Asadpour M,  Souzanchi Kashani E. Identifying the challenges of student assessment and admission system: consequences for school, family and university.  ihej 2024; 15 (3) :20-42
URL: 
http://ihej.ir/article-1-2018-fa.html     
                     
                    
                    موسوی سید جلال،  اسدپور مجید،  سوزنچی کاشانی ابراهیم. شناسایی چالشهای نظام سنجش و پذیرش دانشجو: پیامدها برای مدرسه، خانواده و دانشگاه.  آموزش عالی ایران. 1402; 15 (3) :20-42
URL: http://ihej.ir/article-1-2018-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استادیار مدیریت آموزش عالی، استادیار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران، ایران ، musavi14@yahoo.com
 2- دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه وین، وین، اتریش 
 3- استادیار سیاستگذاری علم، تکنولوژی و نوآوری، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (2472 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: مقاله حاضر با هدف شناسایی چالشهای نظام سنجش و پذیرش دانشجو با تمرکز بر آزمون سراسری در ایران تدوین شده است. این مقاله ابعاد مختلف کنکور و تأثیرات آن بر نظام خانواده، آموزشوپرورش و آموزش عالی را بررسی میکند.
روش: این پژوهش بر اساس رویکرد کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق مصاحبه با 31 نفر از خبرگان علمی و اجرایی نظام سنجش و پذیرش، اقدام به گردآوری دادهها و اطلاعات اولیه نمود. پس از کدگذاری مصاحبههای انجامشده، 213 جمله کلیدی و 114 مضمون پایه استخراج گردید که در 16 مضمون سازمان دهنده دستهبندی شدند. جهت اعتبارسنجی و تنقیح مفاهیم و مضامین استخراجشده، پنج جلسه گروه کانونی با حضور متخصصان علمی و مدیران مرتبط برگزار شد.
یافتهها: چالشهای نظام سنجش و پذیرش را میتوان در سطوح پنجگانه دستهبندی نمود که هرکدام از آنها دربردارنده مجموعهای از چالشهای اساسی هستند: چالشهای نظام آموزشوپرورش مرتبط با آزمون سراسری، چالشهای مرتبط با خود آزمون، چالشهای مرتبط با محیط اطراف کنکور، چالشهای مرتبط با پذیرش و چالشهای راهبردی و کلان.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش تجدیدنظر جدی در آزمون سراسری جهت پررنگ شدن اهداف تربیتی، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته کارآمد و اعتباربخشی به سوابق تحصیلی در مدارس ضرورت دارد. همچنین برگزاری آزمون سراسری بهصورت یک آزمون سالیانه و انحصاری و بازار اقتصادی اطراف آن شامل مؤسسات کنکوری، مدارس غیرانتفاعی و تبلیغات سنگین، چالشهای روانی و اقتصادی زیادی برای داوطلبان و خانوادههایشان ایجاد نموده و نیازمند رسیدگی جدی است. همچنین فرآیند پذیرش به دلیل بهروز نبودن قوانین ظرفیت پزشکی و بومی گزینی چالشبرانگیز شده است و درنهایت سیاستگذاری کلان با حضور نهادهای اصلی و فرهنگسازی صحیح در این عرصه ضرورت دارد.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1402/11/26 | پذیرش: 1403/4/4