[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399

  • [ 0-5 از 15   بعدی ]

    ..
    :: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
    جلد 15 شماره 3 صفحات 42-20 برگشت به فهرست نسخه ها
    شناسایی چالش‌های نظام سنجش و پذیرش دانشجو: پیامدها برای مدرسه، خانواده و دانشگاه
    سید جلال موسوی 1، مجید اسدپور2 ، ابراهیم سوزنچی کاشانی3
    1- استادیار مدیریت آموزش عالی، استادیار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران، ایران ، musavi14@yahoo.com
    2- دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه وین، وین، اتریش
    3- استادیار سیاستگذاری علم، تکنولوژی و نوآوری، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
    چکیده:   (760 مشاهده)
    هدف: مقاله حاضر با هدف شناسایی چالش‌های نظام سنجش و پذیرش دانشجو با تمرکز بر آزمون سراسری در ایران تدوین شده است. این مقاله ابعاد مختلف کنکور و تأثیرات آن بر نظام خانواده، آموزش‌وپرورش و آموزش عالی را بررسی می­کند.
    روش: این پژوهش بر اساس رویکرد کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق مصاحبه با 31 نفر از خبرگان علمی و اجرایی نظام سنجش و پذیرش، اقدام به گردآوری داده‌ها و اطلاعات اولیه نمود. پس از کدگذاری مصاحبه‌های انجام‌شده، 213 جمله کلیدی و 114 مضمون پایه استخراج گردید که در 16 مضمون سازمان دهنده دسته­بندی شدند. جهت اعتبارسنجی و تنقیح مفاهیم و مضامین استخراج‌شده، پنج جلسه گروه کانونی با حضور متخصصان علمی و مدیران مرتبط برگزار شد.
    یافته­ها: چالش‌های نظام سنجش و پذیرش را می‌توان در سطوح پنج‌گانه دسته­بندی نمود که هرکدام از آن‌ها دربردارنده مجموعه‌ای از چالش‌های اساسی هستند: چالش‌های نظام آموزش‌وپرورش مرتبط با آزمون سراسری، چالش‌های مرتبط با خود آزمون، چالش‌های مرتبط با محیط اطراف کنکور، چالش‌های مرتبط با پذیرش و چالش‌های راهبردی و کلان.
    بحث و نتیجه­گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش تجدیدنظر جدی در آزمون سراسری جهت پررنگ شدن اهداف تربیتی، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته کارآمد و اعتباربخشی به سوابق تحصیلی در مدارس ضرورت دارد. همچنین برگزاری آزمون سراسری به‌صورت یک آزمون سالیانه و انحصاری و بازار اقتصادی اطراف آن شامل مؤسسات کنکوری، مدارس غیرانتفاعی و تبلیغات سنگین، چالش‌های روانی و اقتصادی زیادی برای داوطلبان و خانواده­هایشان ایجاد نموده و نیازمند رسیدگی جدی است. همچنین فرآیند پذیرش به دلیل به‌روز نبودن قوانین ظرفیت پزشکی و بومی گزینی چالش‌برانگیز شده است و درنهایت سیاست‌گذاری کلان با حضور نهادهای اصلی و فرهنگ­سازی صحیح در این عرصه ضرورت دارد.
     
    واژه‌های کلیدی: سنجش، پذیرش، آزمون سراسری، کنکور، نظام سنجش و پذیرش دانشجو، هدایت تحصیلی، سابقه تحصیلی.
    متن کامل [PDF 919 kb]   (231 دریافت)    
    نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1402/11/26 | پذیرش: 1403/4/4
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Musavi S J, Asadpour M, Souzanchi Kashani E. Identifying the challenges of student assessment and admission system: consequences for school, family and university. ihej 2024; 15 (3) :20-42
    URL: http://ihej.ir/article-1-2018-fa.html

    موسوی سید جلال، اسدپور مجید، سوزنچی کاشانی ابراهیم. شناسایی چالش‌های نظام سنجش و پذیرش دانشجو: پیامدها برای مدرسه، خانواده و دانشگاه. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (3) :20-42

    URL: http://ihej.ir/article-1-2018-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 73 queries by YEKTAWEB 4660