دوره 15، شماره 3 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 42-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Musavi S J, Asadpour M, Souzanchi Kashani E. Identifying the challenges of student assessment and admission system: consequences for school, family and university. ihej 2024; 15 (3) :20-42
URL: http://ihej.ir/article-1-2018-fa.html
موسوی سید جلال، اسدپور مجید، سوزنچی کاشانی ابراهیم. شناسایی چالش‌های نظام سنجش و پذیرش دانشجو: پیامدها برای مدرسه، خانواده و دانشگاه. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (3) :20-42

URL: http://ihej.ir/article-1-2018-fa.html


1- استادیار مدیریت آموزش عالی، استادیار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران، ایران ، musavi14@yahoo.com
2- دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه وین، وین، اتریش
3- استادیار سیاستگذاری علم، تکنولوژی و نوآوری، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
چکیده:   (1089 مشاهده)
هدف: مقاله حاضر با هدف شناسایی چالش‌های نظام سنجش و پذیرش دانشجو با تمرکز بر آزمون سراسری در ایران تدوین شده است. این مقاله ابعاد مختلف کنکور و تأثیرات آن بر نظام خانواده، آموزش‌وپرورش و آموزش عالی را بررسی می­کند.
روش: این پژوهش بر اساس رویکرد کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق مصاحبه با 31 نفر از خبرگان علمی و اجرایی نظام سنجش و پذیرش، اقدام به گردآوری داده‌ها و اطلاعات اولیه نمود. پس از کدگذاری مصاحبه‌های انجام‌شده، 213 جمله کلیدی و 114 مضمون پایه استخراج گردید که در 16 مضمون سازمان دهنده دسته­بندی شدند. جهت اعتبارسنجی و تنقیح مفاهیم و مضامین استخراج‌شده، پنج جلسه گروه کانونی با حضور متخصصان علمی و مدیران مرتبط برگزار شد.
یافته­ها: چالش‌های نظام سنجش و پذیرش را می‌توان در سطوح پنج‌گانه دسته­بندی نمود که هرکدام از آن‌ها دربردارنده مجموعه‌ای از چالش‌های اساسی هستند: چالش‌های نظام آموزش‌وپرورش مرتبط با آزمون سراسری، چالش‌های مرتبط با خود آزمون، چالش‌های مرتبط با محیط اطراف کنکور، چالش‌های مرتبط با پذیرش و چالش‌های راهبردی و کلان.
بحث و نتیجه­گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش تجدیدنظر جدی در آزمون سراسری جهت پررنگ شدن اهداف تربیتی، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته کارآمد و اعتباربخشی به سوابق تحصیلی در مدارس ضرورت دارد. همچنین برگزاری آزمون سراسری به‌صورت یک آزمون سالیانه و انحصاری و بازار اقتصادی اطراف آن شامل مؤسسات کنکوری، مدارس غیرانتفاعی و تبلیغات سنگین، چالش‌های روانی و اقتصادی زیادی برای داوطلبان و خانواده­هایشان ایجاد نموده و نیازمند رسیدگی جدی است. همچنین فرآیند پذیرش به دلیل به‌روز نبودن قوانین ظرفیت پزشکی و بومی گزینی چالش‌برانگیز شده است و درنهایت سیاست‌گذاری کلان با حضور نهادهای اصلی و فرهنگ­سازی صحیح در این عرصه ضرورت دارد.
 
متن کامل [PDF 919 kb]   (296 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/26 | پذیرش: 1403/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.