1- دانشگاه شیراز ، ahangari14@gmail.com 2- دانشگاه شیراز
چکیده: (4157 مشاهده)
با توسعه سریع فناوری اطلاعات، انتظار میرفت با رشد و گسترش آموزش الکترونیکی، شاهد درخششی اثربخش و چشمگیر در عرصه آموزش الکترونیکی دانشگاهها باشیم، اما پس از گذشت دو دهه آثار عدم کارایی و عدم اثربخشی و نارضایتی در بین فراگیران مشاهده گردید.
هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفههای ارزیابی اثربخشی درونی دورههای الکترونیکی دانشگاهی با رویکرد "مطالعه موردی کیفی" است. مشارکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار (تخصص و تجربه) و با لحاظ اشباع دادهها انتخاب شدند. دادههای بهدستآمده از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و یافتهها در قالب مجموعهای از مضامین پایه، دستهبندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. با تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها در کنار اسناد بالادستی و همسوسازی با مبانی نظری و سوابق پژوهشی، مؤلفههای ارزیابی اثربخشی آموزش الکترونیکی مشتمل بر 16 مضمون پایه کشف و اعتبار یابی گردید.
اهم این مضامین شامل: آمادگی، رضایت و رفع نیاز فراگیران، آمادگی، انگیزش و مهارت اساتید، کیفیت درونی آموزش، هوشمندی ساختار و نظاممندی آموزش، عینیت و تناسب اهداف، طراحی فرآیند تولید و ارزیابی کیفیت محتوا، طراحی فرآیندهای آموزش الکترونیک، معماری محیط یادگیری، طراحی دورههای یادگیری مؤثر، روزآمد ساختن آموزش، توسعه تعاملات و توسعه زیرساختهای فنی است.
امید است یافتههای پژوهش، امکان ارزیابی شایسته، کارآمد سازی و اثربخشی هر چه بیشتر نظام آموزش الکترونیکی را به جهت پیچیدگی و نوآوریهای روزافزون و امکان پاسخگویی به اقتضائات محیطی متناسب با الگوی بومی فراهم سازد.
ahangari M, torkzadeh J, Mohammadi M, marzoghi R, hashemi S. Identifying the Components of Evaluating the Internal Effectiveness for Academic E-courses: Qualitative Study. ihej 2019; 11 (1) :125-159 URL: http://ihej.ir/article-1-1315-fa.html
آهنگری مهدی، ترک زاده جعفر، محمدی مهدی، مرزوقی رحمت اله، هاشمی ستار. بررسی مؤلفههای ارزیابی اثربخشی درونی دورههای آموزش الکترونیکی دانشگاهی. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (1) :125-159