بررسی قابلیت آموزشی فناوری واقعیت مجازی برمبنای ارزیابی مؤلفههای ادراک بصری دانشجویان
|
محمدصادق طاهرطلوع دل1 ، سینا کمالی تبریزی 2، امید حیدری پور1 |
1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، sina_kamali@yahoo.com |
|
چکیده: (3915 مشاهده) |
به علت گسترش روزافزون استفاده از فناوری واقعیت مجازی در حوزههای مختلف و بهخصوص آموزش، بررسی ادراک مخاطب از طریق این فناوری و قابلیتهای آموزشی آن ضرورت دارد. لذا، هدف این پژوهش بررسی قابلیتهای آموزشی سیستم واقعیت مجازی از طریق مقایسه تطبیقی ادراک محیط به دو صورت مستقیم و با استفاده از فنّاوری واقعیت مجازی بر مبنای ارزیابی روابط غیرخطی مؤلفههای ادراک بصری در فرآیند ادراک میباشد. روش تحقیق در این مقاله بهصورت تجربی-پیمایشی میباشد؛ بهطوریکه مخاطبان به دو صورت مستقیم و با استفاده از عینکهای واقعیت مجازی در زمان مشخص، فضا را مورد تماشا قرار داده و سپس مورد پیمایش قرارگرفتهاند. جامعه آماری این پژوهش با توجه به تخصصی بودن مؤلفههای ادراک بصری، از بین دانشجویان رشته معماری انتخابشده است. پایایی پرسشنامه بر اساس تکنیک آلفای کرونباخ و روایی محتوایی بر اساس نظر متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس یافتههای پیمایش در چهار بخش کفایت نمونه، تحلیل عامل R، همبستگی و رگرسیون، میتوان نتیجهگیری کرد که مؤلفههای ادراک بصری، در پنج عامل احتمالی شناسایی و در این میان سه عامل بهصورت قطعی تبیین شده است. در سطح عامل اول، ادراک بصری شامل مؤلفههایی میباشد که توسط آنها، درک پیچیدگیهای محیط و در سطح عامل دوم، ادراک بصری شامل مؤلفههایی میباشد که توسط آنها، درک معنای محیط و در سطح عامل سوم، ادراک بصری شامل مؤلفههایی میباشد که توسط آنها، درک بینایی برای مخاطب میسر میشود.
|
|
واژههای کلیدی: ادراک بصری، ادراک محیطی، محیط بصری، محیط مجازی، واقعیت مجازی، ویدئوی 360 درجه پانوراما |
|
متن کامل [PDF 1973 kb]
(2217 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/6 | پذیرش: 1399/1/24
|
|
|
|