[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( 9-1396 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 133-165 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعات تجاری‌سازی دانش با رویکرد اکوسیستم کارآفرینی
جم عزتی راد1، کمال سخدری* 2، مرتضی موسی خانی3
1- دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (251 مشاهده)
دانشگاه کارآفرین و جامعه محور به عنوان نسل جدید دانشگاه­ها علاوه بر رسالت تولید، انتقال و ترویج دانش، رسالت خطیر تبدیل و بهره برداری از دانش یا همان تجاری سازی دانش را بر عهده دارد. لذا، امروزه یکی از الزامات و مقدمترین سیاست­ها در دانشگاه­ها جهت نیل به دانشگاه کارآفرین، آمادگی سازمانی برای تجاری­سازی دانش می­باشد. درحالی­که مدل­های مختلفی از تجاری­سازی دانش توسط دانشگاه­ها در ادبیات پژوهش ارائه شده­اند، مدل­های موجود دارای عدم رویکرد همه جانبه هستند که باعث شده است، اهداف تجاری سازی دانش در دانشگاه­ها به نحو شایسته­ ای تحقق نیابند. با در نظر گرفتن این خلأ پژوهشی، این پژوهش با استفاده از رهیافت جامع­ نگر اکوسیستم کارآفرینی و با استفاده از روش سنتز پژوهی درصدد ارائه مدلی ترکیبی از مجموعه مدل­ ها و مؤلفه­ های ارائه شده در ادبیات می­ باشد. با مطالعه نظامند 60 پژوهش، این پژوهش یک طبقه‌بندی جامع­ نگر از تجاری‌سازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی را احصاء می ­نماید که در آن 83 ویژگی در هفت زمینه اصلی شامل تعهد مدیریتی، فرهنگ کارآفرینی، زیرساخت‌های تولید دانش و تجاری‌سازی دانش، زیرساخت کیفیت منابع انسانی، محیط خارجی؛ تعاملات و توسعه، طبقه‌بندی و در قالب مدل ترکیبی ارائه شده­اند. این مدل با ارائه مکانیزم­ های آمادگی سازمانی برای تجاری­ سازی دانش در هفت زمینه اصلی، درک جامع­ تری از تجاری‌سازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی ارائه می‌نماید و توضیح بهتری می ­دهد که چرا برخی دانشگاه­ها کارآفرینانه ­تر از بقیه هستند و عملکرد تجاری سازی بهتری دارند.
متن کامل [PDF 721 kb]   (281 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


عزتی راد جم، سخدری کمال، موسی خانی مرتضی. مطالعات تجاری‌سازی دانش با رویکرد اکوسیستم کارآفرینی. آموزش عالی ایران. 1396; 9 (2) :133-165

URL: http://ihej.ir/article-1-1020-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781