1- دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده: (5713 مشاهده)
دانشگاه کارآفرین و جامعه محور به عنوان نسل جدید دانشگاهها علاوه بر رسالت تولید، انتقال و ترویج دانش، رسالت خطیر تبدیل و بهره برداری از دانش یا همان تجاری سازی دانش را بر عهده دارد. لذا، امروزه یکی از الزامات و مقدمترین سیاستها در دانشگاهها جهت نیل به دانشگاه کارآفرین، آمادگی سازمانی برای تجاریسازی دانش میباشد. درحالیکه مدلهای مختلفی از تجاریسازی دانش توسط دانشگاهها در ادبیات پژوهش ارائه شدهاند، مدلهای موجود دارای عدم رویکرد همه جانبه هستند که باعث شده است، اهداف تجاری سازی دانش در دانشگاهها به نحو شایسته ای تحقق نیابند. با در نظر گرفتن این خلأ پژوهشی، این پژوهش با استفاده از رهیافت جامع نگر اکوسیستم کارآفرینی و با استفاده از روش سنتز پژوهی درصدد ارائه مدلی ترکیبی از مجموعه مدل ها و مؤلفه های ارائه شده در ادبیات می باشد. با مطالعه نظامند 60 پژوهش، این پژوهش یک طبقهبندی جامع نگر از تجاریسازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی را احصاء می نماید که در آن 83 ویژگی در هفت زمینه اصلی شامل تعهد مدیریتی، فرهنگ کارآفرینی، زیرساختهای تولید دانش و تجاریسازی دانش، زیرساخت کیفیت منابع انسانی، محیط خارجی؛ تعاملات و توسعه، طبقهبندی و در قالب مدل ترکیبی ارائه شدهاند. این مدل با ارائه مکانیزم های آمادگی سازمانی برای تجاری سازی دانش در هفت زمینه اصلی، درک جامع تری از تجاریسازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی ارائه مینماید و توضیح بهتری می دهد که چرا برخی دانشگاهها کارآفرینانه تر از بقیه هستند و عملکرد تجاری سازی بهتری دارند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/6 | پذیرش: 1397/5/6