[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( 9-1396 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 51-80 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه وضعیت حرفه ای گرایی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در نیمه دوم سال تحصیلی 1395-1394
مرضیه هاشم آبادی* 1، سید محمد میرکمالی1، جواد پورکریمی1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (209 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف «تعیین وضعیت موجود حرفه­ ای­ گرایی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران و ارائه راهکارهای بهبود» در این دانشگاه انجام شده است. این مطالعه، نقش عضو هیأت علمی دانشگاه را به مثابه یک حرفه بر اساس تفاسیر نظری حرفه ­ای­ گرایی و بویژه ملهم از الگوی مفهومی حرفه ­ای­ گرایی دانشگاهی ایوانس دانسته و آن­گونه که آنان در دانشگاه معرفی و پذیرش می­ شوند، شناسایی شده و وضعیت موجود آنان بررسی و تحلیل گردیده است. این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع مقطعی و در زمره مطالعات موردی است. جامعه آماری پژوهش به لحاظ موقعیت جغرافیایی شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشکده­ های واقع در شهر تهران «دانشگاه تهران» با تعداد 1593 نفر است. با روش نمونه­ گیری طبقه­ ای نسبی، 164 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است. پس از روایی صوری و محتوایی از دیدگاه متخصصان این حوزه، اعتبار پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار Pls بررسی و تایید شد. همچنین پرسشنامه از قابلیت اعتماد بالایی (با ضریب آلفای کرونباخ 0.93) برخوردار بوده است. نتایج گویای آن است که وضعیت حرفهای­ گرایی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران مطلوب است، اما وضعیت مؤلفه ­های خودتنظیمی گروه همکاران، پذیرش مرجعیت انجمن حرفه ­ای و پایبندی به دانش پداگوژی نسبتا مطلوب بوده است. مهم­ترین راهکار پیشنهادی به منظور بهبود حرفه ­ای ­گرایی اعضای هیأت علمی، طراحی و ایجاد انجمن­ حرفه­ ای مختص حرفه استادی (فراتر از رشته تخصصی) است.
واژه‌های کلیدی: حرفه ای گرایی دانشگاهی، قابلیت حرفه ای بودن، حرفه ای گرایی اعضای هیأت علمی، رهیافت فردگرایانه، دانشگاه تهران.
متن کامل [PDF 655 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


هاشم آبادی مرضیه، میرکمالی محمد، پورکریمی جواد. مطالعه وضعیت حرفه ای گرایی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در نیمه دوم سال تحصیلی 1395-1394. آموزش عالی ایران. 1396; 9 (2) :51-80

URL: http://ihej.ir/article-1-1017-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781