[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( 7-1395 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 137-155 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه حمایت اجتماعی و تجربه دوره تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته‌های توان‌بخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران در سال تحصیلی 94- 95
محمد سبزی خوشنامی* 1، زینب اباذری2، داود قاسم زاده3
1- دانشجوی دکتری مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3- دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
چکیده:   (483 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه حمایت اجتماعی و تجربه دوره تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته ­های توان‌بخشی می‌باشد. روش مطالعه حاضر همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران که با استفاده از فرمول تعیین حجم کوکران 280 دانشجوی دختر و پسر به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های جمعیت شناختی، پرسشنامه‌های تجربه دوره تحصیلی و حمایت اجتماعی دانشجویان استفاده شد. تحلیل داده‌ها از طریق شاخص‌های توصیفی و آزمون‌های تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک‌راهه، رگرسیون انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که میانگین نمره‌های متغیرهای حمایت اجتماعی و تجربه دوره تحصیلی در حد متوسط بود. نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه نشان داد که بین میانگین نمره دانشجویان رشته‌های موردبررسی ازلحاظ نمره کل حمایت اجتماعی (74/0= P-value؛ 486/0= F) و تجربه دوره تحصیلی (11/0= P-value؛ 901/1= F) تفاوت آماری معنی‌داری وجود ندارد. همچنین بین نمره حمایت اجتماعی (76/0= P-value؛ 271/0= F) و تجربه دوره تحصیلی (63/0= P-value؛ 452/0= F) دانشجویان سه مقطع تحصیلی مختلف تفاوت آماری معنی‌داری وجود ندارد. بین نمره حمایت اجتماعی و تجربه دوره تحصیلی با هر یک از متغیرهای سن، جنسیت رابطه معناداری مشاهده نشد. درحالی‌که ضریب همبستگی نشان داد بین متغیرهای حمایت اجتماعی و تجربه دوره تحصیلی و تمام ابعاد آن‌ها با عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود دارد (05/0 < P-value). در رگرسیون چند متغیره مدل استخراجی 20 درصد متغیر وابسته را تبیین کرد و 80 درصد تغییرات متغیر وابسته توسط عوامل دیگر قابل تبیین است. ضرایب رگرسیونی نشان داد متغیرهای حمایت اجتماعی و تجربه دوره تحصیلی در ارتباط با متغیر وابسته معنی‌دار می‌باشند و حمایت اجتماعی با ضریب بتای (15/0) تأثیر بیشتری بر عملکرد تحصیلی دارد. می‌توان نتیجه گرفت، متغیر حمایت اجتماعی بیشتر تأثیر را بر عملکرد تحصیلی داشت عملکرد مثبت منابع حمایتی منجر به کاهش فشارها و تنش‌های محیط دانشگاهی، خوابگاهی و... خواهد شد که این امر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد تحصیلی دانشجویان را ارتقاء می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: تجربه دوره تحصیلی، حمایت اجتماعی، عملکرد تحصیلی، رشته‌های توان‌بخشی
متن کامل [PDF 845 kb]   (550 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۲/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سبزی خوشنامی محمد، اباذری زینب، قاسم زاده داود. بررسی رابطه حمایت اجتماعی و تجربه دوره تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته‌های توان‌بخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران در سال تحصیلی 94- 95 . آموزش عالی ایران. 1395; 8 (3) :137-155

URL: http://ihej.ir/article-1-914-fa.html



دوره 8، شماره 3 - ( 7-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3742