[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 57-77 برگشت به فهرست نسخه ها
پدیدارنگاری تجارب اعضای هیئت‌علمی از فرایند ارتقاء مرتبه علمی
ناصر شیربگی1، لطف الله ساعدموچشی*2
1- دانشگاه کردستان
2- دانشگاه کردستان ، Slotfola@yahoo.com
چکیده:   (527 مشاهده)
هر عضو هیئت‌علمی در دانشگاه برای ارتقاء مرتبه علمی باید شرایط و شاخص ­های آموزشی، پژوهشی و اجرایی مشخصی را دارا باشد و با اخذ امتیازات لازم با ارتقای وی موافقت شود. هدف این پژوهش واکاوی تجارب اعضای هیئت‌علمی از مفهوم ارتقاء مرتبه علمی بود؛ که با رویکردی تفسیری و راهبرد پدیدارنگاری انجام شد. به این منظور، 18 نفر از اعضای هیئت­ علمی که دارای تجربه پدیده موردنظر بودند، به صورت هدفمند و با حداکثر تنوع مشارکت­ کردند. ابزار گرداوری داده ­ها مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بود که برای اجرای مراحل پدیدارنگاری از رویه یارونین (2004) استفاده شد. داده‌ها به روش کدگذاری نظری و با روش تحلیل مقایسه­ ای مداوم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. تحلیل ­ها نشان داد که  پنج مؤلفه شامل غیر حرفه ای گرایی، ثبات شغلی، بالندگی حرفه­ ای، ساختاری ناموزون، اعتبار بخشی و مسئولیت پذیری قابل‌احصا است. تحلیل های بیشترشان داد که می توان تجارب اساتید را به دو دسته تجارب مثبت و خوشایند و تجارب منفی و ناخوشایند طبقه ­بندی کرد. از تجارب خوشایند می ­توان جهت رشد و بالندگی شغلی و حرفه­ ای اساتید بهره برد. تجارب ناخوشایند نیز  در بحث ارتقاء مشکلاتی برای رشد حرفه­ ای اعضای هیئت‌علمی ایجاد نموده است.
 
واژه‌های کلیدی: عضو هیئت علمی، ارتقاء مرتبه علمی، آموزش عالی، پدیدارنگاری
متن کامل [PDF 588 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


شیربگی ناصر، ساعدموچشی لطف الله. پدیدارنگاری تجارب اعضای هیئت‌علمی از فرایند ارتقاء مرتبه علمی. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (1) :57-77

URL: http://ihej.ir/article-1-1196-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3937