[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399

  • [ 0-5 از 15   بعدی ]

    ..
    :: دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) ::
    جلد 10 شماره 1 صفحات 77-57 برگشت به فهرست نسخه ها
    پدیدارنگاری تجارب اعضای هیئت‌علمی از فرایند ارتقاء مرتبه علمی
    ناصر شیربگی1، لطف الله ساعدموچشی2
    1- دانشگاه کردستان
    2- دانشگاه کردستان ، Slotfola@yahoo.com
    چکیده:   (4849 مشاهده)
    هر عضو هیئت‌علمی در دانشگاه برای ارتقاء مرتبه علمی باید شرایط و شاخص ­های آموزشی، پژوهشی و اجرایی مشخصی را دارا باشد و با اخذ امتیازات لازم با ارتقای وی موافقت شود. هدف این پژوهش واکاوی تجارب اعضای هیئت‌علمی از مفهوم ارتقاء مرتبه علمی بود؛ که با رویکردی تفسیری و راهبرد پدیدارنگاری انجام شد. به این منظور، 18 نفر از اعضای هیئت­ علمی که دارای تجربه پدیده موردنظر بودند، به صورت هدفمند و با حداکثر تنوع مشارکت­ کردند. ابزار گرداوری داده ­ها مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بود که برای اجرای مراحل پدیدارنگاری از رویه یارونین (2004) استفاده شد. داده‌ها به روش کدگذاری نظری و با روش تحلیل مقایسه­ ای مداوم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. تحلیل ­ها نشان داد که  پنج مؤلفه شامل غیر حرفه ای گرایی، ثبات شغلی، بالندگی حرفه­ ای، ساختاری ناموزون، اعتبار بخشی و مسئولیت پذیری قابل‌احصا است. تحلیل های بیشترشان داد که می توان تجارب اساتید را به دو دسته تجارب مثبت و خوشایند و تجارب منفی و ناخوشایند طبقه ­بندی کرد. از تجارب خوشایند می ­توان جهت رشد و بالندگی شغلی و حرفه­ ای اساتید بهره برد. تجارب ناخوشایند نیز  در بحث ارتقاء مشکلاتی برای رشد حرفه­ ای اعضای هیئت‌علمی ایجاد نموده است.
     
    واژه‌های کلیدی: عضو هیئت علمی، ارتقاء مرتبه علمی، آموزش عالی، پدیدارنگاری
    متن کامل [PDF 588 kb]   (1189 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1397/12/7 | پذیرش: 1397/12/7
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML     Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:


    شیربگی ناصر، ساعدموچشی لطف الله. پدیدارنگاری تجارب اعضای هیئت‌علمی از فرایند ارتقاء مرتبه علمی. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (1) :57-77

    URL: http://ihej.ir/article-1-1196-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 73 queries by YEKTAWEB 4660