[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 1-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رفتاری اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم انسانی و اجتماعی در فرآیند ارتقاء علمی
محمد روشن*1، مجتبی قاسمی1
1- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (605 مشاهده)
دانشگاه­ ها و موسسات آموزش عالی نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی ماهر و تولید فناوری دارند که دو عامل مهم رشد اقتصادی در کشورها هستند. نحوه جبران خدمات و ارتقاء درجه علمی اعضای هیئت علمی به عنوان مهمترین نهاده در فرآیند تولید دانش و فناوری همواره در کانون توجه دست اندرکاران امر بوده است. دانشگاه­ های ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آئین­ نامه ­­هایی برای ارتقاء اعضای هیئت علمی آنها تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است. آخرین آئین­ نامه موجود در این زمینه مصوب سال 1394 بوده و از مهر 1395 اجرای آن الزامی بوده است. اعضای هیئت علمی که فرض می­شود رفتاری عقلایی دارند و به دنبال طی کردن فرآیند ارتقاء درجه علمی خود با حداکثر سرعت ممکن هستند، با توجه به محدودیت و کمیابی منابع خود به مکانیسم انگیزشی حاصل از آئین ­نامه ارتقاء واکنش نشان داده و فعالیت­ های خود را بر مبنای امتیازات اعلامی در این آئین ­نامه تنظیم می­ کنند. واکاوی این رفتار و بررسی پیامدهای کلان آن هدف اصلی این مقاله است. تحلیل رفتار ارتقاء اعضای هیئت علمی با استفاده از آموزه­ های اقتصاد خرد حاکی از پایین بودن تمایل آنها به چاپ مقالات در نشریه­ های معتبر بین­ المللی، عرضه کمتر آموزش در مقطع کارشناسی و عدم شرکت در کنفرانس ­های بین­ المللی خارج از کشور است. پیامدهای کلان این رفتارهای فردی منجر به عرضه روزافزون مجلات داخلی، افت کیفیت آموزش در مقطع کارشناسی و انزوای دانشگاه ­های ایرانی در محافل علمی بین­ المللی شده است.
واژه‌های کلیدی: رفتار عقلایی، ارتقاء علمی، آموزش، پژوهش
متن کامل [PDF 746 kb]   (224 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


روشن محمد، قاسمی مجتبی. تحلیل رفتاری اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم انسانی و اجتماعی در فرآیند ارتقاء علمی. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (1) :1-23

URL: http://ihej.ir/article-1-1195-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3961