دوره 9، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 56-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

غیاثی ندوشن سعید. شکاف واقعیت موجود با انتظارات مطلوب دانشجویان از دانشگاه (مطالعه موردی: دانشگاه علامه طباطبائی). آموزش عالی ایران. 1396; 9 (1) :27-56

URL: http://ihej.ir/article-1-996-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (5762 مشاهده)
مسئله و هدف پژوهش بررسی انتظارات دانشجویان از دانشگاه و سنجش میزان برآورده شده آن است. روش کار پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌ها زمینه‌یابی با طرح مقطعی است. جامعه آماری، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه‌ علامه طباطبائی ورودی‌های 1390 و 1393 بوده‌اند. با توجه به جامعه آماری پژوهش که به دانشکده‌ها، رشته‌ها و ورودی‌های مختلف تقسیم شده بودند، محقق از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده کرده است و با استفاده از جدول مورگان تعداد 600 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته به‌صورت دوسویه با شش خرده مقیاس شامل فرایند آموزش و خط سیر یادگیری، تعاملات و تجارب بیرونی با استاد، جو و محیط دانشگاهی، مدیریت و سازمان دانشگاه، امکانات و جلوه‌های ملموس، رفتار دانشگاهی استفاده شد که روایی ابزار مورداستفاده در حد بسیار مطلوب گزارش شده است. یافته‌ها بیانگر آن است که در وضع موجود میانگین مؤلفه تعاملات و تجارب بیرونی با استاد (43/48) بالا‌ترین و مؤلفه مدیریت و سازمان دانشگاه (25/39) پایین­ترین بوده است؛ اما در وضع مطلوب میانگین مؤلفه رفتار دانشگاهی (39/83) بالا‌ترین و میانگین مؤلفه تعاملات و تجارب بیرونی با استاد (68/81) از سایر مؤلفه ­ها پایین­ تر بوده است. در وضعیت شکاف میان واقعیت‌های موجود با انتظارات مطلوب نیز مؤلفه سازمان و مدیریت دانشگاه دارای بالاترین شکاف (84/26) و تعاملات و تجارب بیرونی با استاد دارای پائین ترین شکاف (43/17) هستند. در نتیجه لازم است، سیاست‌گذاران در اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات با شناخت از وضعیت مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده انتظارات دانشجویان از دانشگاه و برنامه‌ریزان و مدیران در برنامه‌ریزی و اجرا متناسب با انتظارات دانشجویان از دانشگاه عمل نمایند.
متن کامل [PDF 984 kb]   (1202 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/11 | پذیرش: 1397/3/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.