دوره 8، شماره 4 - ( 1395 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 77-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

محمودپور بختیار. طراحی مدل پیشران های تجاری سازی تحقیقات علوم انسانی. آموزش عالی ایران. 1395; 8 (4) :51-77

URL: http://ihej.ir/article-1-950-fa.html


موزه ملی علوم و فناوری ایران
چکیده:   (5835 مشاهده)
پژوهش حاضر سعی دارد تا با رویکردی تفسیرگرایانه مدل تجاری‌سازی تحقیقات علوم انسانی را از نگاه پژوهشگران حوزه علوم انسانی شناسایی کند. رویکرد پژوهشی به کاربرد شده از نوع کیفی می‌باشد و از روش مردم‌نگاری برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. داده‌های این پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه باز و عمیق جمع آوری شده و سپس با استفاده از تکنیک سه سویه سازی ترکیب شده‌اند. روش نمونه‌گیری مورداستفاده در این پژوهش از نوع روش نمونه‌گیری کیفی- هدفمند است و با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 14 نفر از پژوهشگران حوزه علوم انسانی به‌عنوان نمونه جامعه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. نگرش و دیدگاه آن‌ها نسبت به چالش‌ها و مشکلات فراروی تجاری‌سازی تحقیقات علوم انسانی موردبررسی قرار گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و نتیجه‌گیری از یافته‌های تحقیق از «نظریه زمینه‌ای» استفاده شده است و به‌عبارت‌دیگر در این پژوهش به‌جای آزمون نظریه و تائید یا رد آن به ارائه نظریه به‌صورت محدود پرداخته می‌شود. یافته‌های اصلی این پژوهش با استفاده از نظریه زمینه‌ای شامل مقولاتی همچون تحولات در نقش دانشگاه‌ها، ارتقاء آکادمیک علوم انسانی، سیاست‌گذاری و ساختارها، نهادینه کردن، بسترهای قانونی، شبکه‌سازی، مزیت رقابتی می‌باشد که می‌توان تمامی مقولات را زیر مقوله «مدل تجاری‌سازی تحقیقات علوم انسانی» قرار داد. به‌عبارت‌دیگر مدل تجاری‌سازی «مقوله هسته» در این نظریه زمینه‌ای می‌باشد. با استفاده از این مقولات مدل پارادایمی ارائه شده است.
متن کامل [PDF 567 kb]   (2057 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/1 | پذیرش: 1396/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.