دوره 8، شماره 2 - ( 1395 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 160-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The role of classroom creative atmosphere in predicting university campus quality components. ihej 2016; 8 (2) :133-160
URL: http://ihej.ir/article-1-879-fa.html
جوانمردی شیوا. نقش جو خلاق کلاس درس در پیش بینی مؤلفه‌ی کیفیت پردیس‌های دانشگاهی . آموزش عالی ایران. 1395; 8 (2) :133-160

URL: http://ihej.ir/article-1-879-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی ، shjavan1365@gmail.com
چکیده:   (6000 مشاهده)
تبیین کیفیت پردیس دانشگاهی به فهم شرایط محیطی نیاز دارد و یکی از اشکال شرایط محیطی جو خلاق کلاس درس در درون پردیس دانشگاهی می­ باشد که خود از چندین بعد تشکیل یافته است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش جو خلاق کلاس درس (به تفکیک ابعاد ده‌گانه) در پیش­بینی مؤلفه­ ی کیفیت پردیس ­های دانشگاهی انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش از نوع پیمایش و توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس­های دانشگاه خوارزمی، شهید بهشتی و علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1394-1395 تشکیل می­ داد. روش نمونه­ گیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود و حجم نمونه بر اساس جدول گرجسی _ مورگان 116 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمع­ آوری ­داده ­ها پرسشنامه­ ی جو خلاق کلاس (با پایایی 94/0= α) و پرسشنامه ­ی کیفیت پردیس دانشگاهی (با پایایی 99/0= α) به کار گرفته شد. روایی محتوایی ابزارها نیز با نظر اساتید تأیید گردید. درنهایت داده­ ها با استفاده از نرم‌افزار 22. spss و روش رگرسیون و آزمون یومان ویتنی تجزیه‌وتحلیل گردید. نتایج نشان داد مؤلفه­ های جو خلاق کلاس درس به گونه معنی­ داری توان تبیین 31/0 = 2R از واریانس مؤلفه کیفیت پردیس دانشگاهی را دارا هستند (56/0 = R، 7/13 = (105 و 10)F و 001/0 > P) و سهم مؤلفه حمایت از ایده ­ها (408/0 - = ) و اعتماد و اطمینان (347/0 = ) در سطح اطمینان 95 درصد معنی­ دار است وسهم بقیه مؤلفه­ های ارائه‌شده معنی­ دار نیست. همچنین بین وضعیت موجود و مطلوب پردیس دانشگاهی شکاف وجود دارد و بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا ازنظر جو خلاق کلاس و کیفیت پردیس دانشگاهی تفاوت معنی­دار وجود ندارد.
متن کامل [PDF 738 kb]   (2097 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/30 | پذیرش: 1396/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.