Students' Experience about Explicit and Tacit Impact of University of Kurdistan Lecturers’ Behavior and Teaching Method. ihej 2016; 8 (2) :57-80
URL:
http://ihej.ir/article-1-876-fa.html
حسینی سید مهدی، بهرامی شبنم. تجربه دانشجویان از آثار آشکار و نهان رفتار و روش تدریس اعضای هیئتعلمی در دانشگاه کردستان
. آموزش عالی ایران. 1395; 8 (2) :57-80
URL: http://ihej.ir/article-1-876-fa.html
1- دانشگاه کردستان ، smahdihosseni@gmail.com
2- دانشگاه کردستان
چکیده: (5813 مشاهده)
نهادینه کردن رفتار خواندن به معنی ایجاد خوانندگانی مستقل است که در سراسر زندگی شخصی، آموزشی و شغلی بتوانند بهطور مداوم و بدون نیاز به مربی بخوانند و آنچه را که می خوانند درک نمایند. مشکل بیشتر دانشجویان این است که از این مهارت برخوردار نیستند و در انتظار کلاس درس و استاد برای آموختن هستند. بهعبارتدیگر، بهطور خودجوش و از طریق انگیزه درونی اقدام به یافتن و خواندن کتابها نمی کنند و تنها به جزوه کلاسی یا منابعی اکتفا میکنند که برای گذراندن واحدهای درسی به آنها بهعنوان تکلیف آموزشی، محول می شود؛ اما شواهدی وجود دارد که رفتار و روش تدریس برخی استادان در دانشگاه در برخی دانشجویان انگیزهای ایجاد می نماید که موجب تقویت رفتار خواندن مستقل آنها میشود. هدف این پژوهش شناسایی رفتارها و روش تدریسهایی است که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم بر انگیزه خواندن دانشجویان اثر می گذارد. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوا و با استفاده از مصاحبهی نیمه ساختاریافته انجام شد. کلیه دانشجویان دانشگاه کردستان جامعه این پژوهش بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی نمونه ای 42 نفری از دانشجویان کتابخوان و فعال درزمینۀ خواندن انتخاب شد. همچنین، برای اعتبار یابی یافتهها، با استادهای شناسایی شده که به باور دانشجویان در ایجاد انگیزه مؤثر بودند، مصاحبه با محوریت جنبههای شناساییشده در مرحله اول، اجرا شد. پس از تحلیل و کدگذاری اولیه نظرات دانشجویان، ارتباط استاد با دانشجویان، دانش علمی، ایجاد فضایی دوستانه، قدرت بیان و ارائه مطالب کاربردی توسط استاد از مهمترین ویژگیهای مشوق انگیزه خواندن تشخیص داده شد. از دستهبندی کدهای حاصلشده، چهار مضمون کلی اخلاقی-انسانی، علمی، مهارتی و سازمانی به دست آمد. تحلیل محتوای مصاحبههای انجامشده با اساتیدی که نامشان بهعنوان انگیزه دهنده درزمینۀ خواندن در مصاحبههایی دانشجویان آمده بود نشان داد که تمامی آنان با این کدگذاریها و مضامین موافق هستند و از ویژگی انگیزهبخش بودن و اثرگذاری خودآگاه هستند. بر اساس نتایج امکان افزایش انگیزه و رفتار خواندن در دانشجویان وجود دارد. این ویژگی وابسته به رفتار استادان و فضای حاکم بر دانشگاه است. ویژگیهای شناساییشده در این پژوهش میتواند بهعنوان معیارهای شناسایی اساتید مؤثر مورداستفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/11/20 | پذیرش: 1396/7/15