دوره 8، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 71-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

قانعی راد محمد امین، طباطبایی سیده مرجان. جنسیت و فضای مفهومی دانشگاه (مطالعه‌ای در بین دانش آموزان شهرهای تهران، قم، کاشان و قائم‌شهر) . آموزش عالی ایران. 1395; 8 (1) :54-71

URL: http://ihej.ir/article-1-787-fa.html


1- مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
2- دانشگاه تبریز
چکیده:   (5401 مشاهده)
در این پژوهش تلاش شده است تصورات دانش ­آموزان از دانشگاه به تفکیک جنسیت آن­ها توصیف گردد. در این راستا از چارچوب آجیل پارسونز و مفاهیم زیست جهان سیستم هابرماس استفاده‌شده است. برای انجام پژوهش از روش پیمایش و برای جمع­آوری اطلاعات نیز از ابزار پرسشنامه استفاده‌شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه و پیش‌دانشگاهی در 4 شهر تهران، قم، کاشان و قائم­شهر تشکیل داده ­اند که با استفاده از روش نمونه­ گیری چندمرحله‌ای، تعداد 773 دانش‌آموز از میان آن­ها انتخاب‌شده است. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان می ­دهد که در نظر دانش‌آموزان، دانشگاه به مفهوم زیست جهان هابرماس نزدیک ‌تراز مفهوم سیستم است. همچنین متوسط دانش‌آموزان،­ دانشگاه را چیزی بین دو طرف ابعاد چهارگانه پارسونز می‌دانند و در هیچ‌یک از موارد، به یکی از منتهای ابعاد نزدیک نیستند. باوجوداین دانشگاه برای دانش‌آموزان دختر بیشتر جنبه ابرازی و فرهنگی داشته و برای پسران بیشتر با گرایش‌های ابزاری و اقتصادی همراه بوده است؛ بنابراین دختران برای ورود به آموزش عالی با نگاه زنانه و برای کسب معرفت زنانه و پسران با نگاه مردانه و برای کسب معرفت مردانه تلاش می‌کنند.
متن کامل [PDF 746 kb]   (908 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/31 | پذیرش: 1396/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.