قانعی راد محمد امین، طباطبایی سیده مرجان. جنسیت و فضای مفهومی دانشگاه (مطالعهای در بین دانش آموزان شهرهای تهران، قم، کاشان و قائمشهر)
. آموزش عالی ایران. 1395; 8 (1) :54-71
URL: http://ihej.ir/article-1-787-fa.html
1- مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
2- دانشگاه تبریز
چکیده: (5404 مشاهده)
در این پژوهش تلاش شده است تصورات دانش آموزان از دانشگاه به تفکیک جنسیت آنها توصیف گردد. در این راستا از چارچوب آجیل پارسونز و مفاهیم زیست جهان – سیستم هابرماس استفادهشده است. برای انجام پژوهش از روش پیمایش و برای جمعآوری اطلاعات نیز از ابزار پرسشنامه استفادهشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی در 4 شهر تهران، قم، کاشان و قائمشهر تشکیل داده اند که با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحلهای، تعداد 773 دانشآموز از میان آنها انتخابشده است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در نظر دانشآموزان، دانشگاه به مفهوم زیست جهان هابرماس نزدیک تراز مفهوم سیستم است. همچنین متوسط دانشآموزان، دانشگاه را چیزی بین دو طرف ابعاد چهارگانه پارسونز میدانند و در هیچیک از موارد، به یکی از منتهای ابعاد نزدیک نیستند. باوجوداین دانشگاه برای دانشآموزان دختر بیشتر جنبه ابرازی و فرهنگی داشته و برای پسران بیشتر با گرایشهای ابزاری و اقتصادی همراه بوده است؛ بنابراین دختران برای ورود به آموزش عالی با نگاه زنانه و برای کسب معرفت زنانه و پسران با نگاه مردانه و برای کسب معرفت مردانه تلاش میکنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/2/31 | پذیرش: 1396/3/10