دوره ۳، شماره ۳ - ( ۱۳۹۰ )                   جلد ۳ شماره ۳ صفحات ۰-۰ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

پارسا عبدالله، مهرعلی‌زاده یدالله، زمانی عصمت. بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز و رابطه آن با فرهنگ سازمانی. آموزش عالی ایران. ۱۳۹۰; ۳ (۳)

URL: http://ihej.ir/article-۱-۶۵۶-fa.html


۱- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (۶۷۲۳ مشاهده)

تاریخ دریافت: 04/03/1389

تاریخ پذیرش: 18/03/1390

چکیده

به منظور بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه شهید چمران و روابط ساده و چندگانه آن با فرهنگ سازمانی دانشگاه، با انتخاب تصادفی و مشارکت 188 نفر از اعضای هیئت علمی و 119 نفر از کارشناسان دانشگاه در تکمیل پرسش‌نامه‌های مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی، تحقیقی توصیفی ـ تحلیلی انجام شد. نتایج تحقیق دلالت دارند که مطلوبیت مدیریت دانش در سطح دانشگاه شهید چمران پایین‌تر از حد متوسط است و تفاوت میانگین نمرات آزمودنی‌ها با شاخص مطلوب مفروض در این پژوهش، معنادار است. بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی و بیشتر مؤلفه‌های آنها رابطه معنادار و مثبتی مشاهده شد. بر اساس تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام مشخص شد از بین مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی، پنج مؤلفه، شامل حمایت مدیریت، هویت، کنترل، سازش با تعارض و ریسک‌پذیری دارای تأثیر معنادار بر مدیریت دانش هستند و این پنج مؤلفه روی هم قادرند 36 درصد از واریانس مدیریت دانش را پیش‌بینی کنند. طبق نتایج، مؤلفه درونی‌سازی می‌تواند به تنهایی 25 درصد از فرهنگ سازمانی دانشگاه را پیش‌بینی کند.

     
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/23 | پذیرش: 1395/12/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.