دوره 4، شماره 2 - ( 1391 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


چکیده:   (1201 مشاهده)

تاریخ دریافت: 16/12/1389

تاریخ پذیرش: 12/11/1390

چکیده

هدف کلی از انجام پژوهش حاضر پیش­بینی تعهد سازمانی دانشجویان بر اساس ادراک آنها از جوّ آموزشی موجود در دانشگاه بود. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه­ جوّ آموزشی راف[1] و همکاران (1997) و پرسشنامه­ تعهد سازمانی آلن و میر [2] (1991) بود که پس از محاسبه­ روایی و پایایی آن، توزیع و گردآوری شد. 1865 نفر از دانشجویان دانشکده­های مختلف دانشگاه شیراز که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شده ­بودند، پرسشنامه­ها را تکمیل نمودند. داده­های به­دست آمده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی، و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار­گرفت. نتایج نشان داد:

  1. میانگین ادراک دانشجویان از جوّ آموزشی دانشگاه و تعهد سازمانی آنها از سطح حداقل کفایت مطلوب (Q2) کمتر بود.
  2. بیشترین میانگین مطلوبیت جوّ آموزشی مربوط به بُعد ادراک دانشجویان از اساتید و کمترین آن مربوط به بُعد ادراک آنها از یادگیری بود.
  3. بیشترین میانگین تعهد سازمانی دانشجویان مربوط به بُعد عاطفی و کمترین آن مربوط به بُعد هنجاری بود. ادراک دانشجویان از جوّ آموزشی درمجموع 17/0 از واریانس تعهد سازمانی آنها را تبیین می کند.
  4. تفاوت معناداری بین تعهد سازمانی دانشجویان در دانشکده­های مختلف در دوره­های متفاوت تحصیلی وجود ­داشت.
  5. تفاوت معناداری بین ادراک دانشجویان دختر و پسر از جوّ آموزشی دانشگاه وجود ­داشت.
  6. تفاوت معناداری بین ادراک دانشجویان از جوّ آموزشی و همچنین تعهد سازمانی آنها در سال­های ورودی مختلف، وجود داشت.
  7. رابطه معناداری بین ادراک دانشجویان از جوّ آموزشی با معدل­کل آنها و بین تعهد سازمانی دانشجویان با معدل­کل آنها مشاهده‌ نشد.


متن کامل [PDF 264 kb]   (151 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.