کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی براساس تجربه زیسته آنها
|
نسرین نورشاهی1، مقصود فراستخواه1 |
1- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی |
|
چکیده: (5229 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 25/10/1389
تاریخ پذیرش: 17/02/1391
چکیده
جنبههای مختلف کیفیت زندگی علمی اعضاء هیأت علمی دانشگاههای ایران بحث انگیز است. سازه کیفیت زندگی کاری سازه ای ذهنی است و ارائه تعریف و تعیین ابعاد آن در محیط اجتماعی - سیاسی و فرهنگی لازم است. بر این اساس، سؤال اصلی در پژوهش حاضر این است که ابعاد مختلف کیفیت زندگی کاری اعضاء هیأت علمی و عوامل شناسایی شده مؤثر بر این ابعاد بر اساس تجربه زیسته آنها کدامند؟ این تحقیق کیفی با تکنیک مصاحبه نیمه ساختمند[1] و رویکردی اکتشافی انجام شده است. نمونه ای هدفمند[2] مشتمل بر 15 نفر عضو هیأت علمی واجد تجربه های لازم و به عنوان مطلع کلیدی و مشارکت کننده در تحقیق انتخاب شد. یافته های مطالعه عمدتا حول دو کانون اصلی متمرکز شده اند الف - سازند ها و مؤلفه های کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی ب- عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری اعضا ی هیأت علمی، از سازندهای شناسایی شده در تجربه زیسته هیأت علمی مورد مصاحبه به کنش ارتباطی و تعاملات همکارانه ،آزادی علمی ،اخلاق حرفه ای ،رضایت شغلی ،فرصت های رشد و بالندگی، کارراهه یا مسیر حرفه ای و توازن و تناسب حجم فعالیتها می توان اشاره کرد. همچنین از جمله مؤلفه های تاثیر گذار بر کیفیت زندگی کاری آنها عوامل مدیریت ،ساختار، فرهنگ سازمانی، عوامل اقتصادی ،عوامل و فضای سیاسی و تکنولوژی اطلاعات است
|
|
واژههای کلیدی: کیفیت زندگی کاری، اعضای هیأت علمی، اخلاق حرفه ای، کنش ارتباطی |
|
متن کامل [PDF 242 kb]
(858 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/12/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|