دوره 4، شماره 2 - ( 1391 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

نورشاهی نسرین، فراستخواه مقصود. کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی براساس تجربه زیسته آنها. آموزش عالی ایران. 1391; 4 (2)

URL: http://ihej.ir/article-1-633-fa.html


1- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده:   (6784 مشاهده)

تاریخ دریافت: 25/10/1389

تاریخ پذیرش:  17/02/1391

چکیده

جنبه­های مختلف کیفیت زندگی علمی اعضاء هیأت علمی دانشگاه­های ایران بحث انگیز است. سازه کیفیت زندگی کاری سازه ای  ذهنی است و ارائه تعریف و  تعیین ابعاد آن در محیط اجتماعی -  سیاسی و فرهنگی لازم است. بر این اساس، سؤال اصلی در پژوهش حاضر این است که ابعاد مختلف کیفیت زندگی کاری  اعضاء هیأت علمی و عوامل شناسایی شده مؤثر بر این ابعاد بر اساس تجربه زیسته آنها کدامند؟ این تحقیق کیفی با تکنیک مصاحبه نیمه ساخت­مند[1] و رویکردی اکتشافی انجام شده است. نمونه ای  هدفمند[2] مشتمل بر 15 نفر عضو هیأت علمی واجد تجربه های لازم و به عنوان مطلع کلیدی و مشارکت کننده در تحقیق انتخاب  شد. یافته های مطالعه عمدتا حول دو کانون اصلی متمرکز شده اند  الف - سازند ها و مؤلفه های کیفیت زندگی کاری  اعضای هیأت علمی ب- عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری اعضا ی هیأت علمی، از سازندهای شناسایی شده در تجربه زیسته هیأت علمی مورد مصاحبه به کنش ارتباطی و تعاملات همکارانه ،آزادی علمی ،اخلاق حرفه ای ،رضایت شغلی ،فرصت های رشد و بالندگی، کارراهه یا مسیر  حرفه ای و  توازن و تناسب حجم فعالیتها  می توان اشاره کرد. همچنین از جمله مؤلفه های تاثیر گذار بر کیفیت زندگی کاری آنها عوامل مدیریت ،ساختار، فرهنگ سازمانی، عوامل اقتصادی ،عوامل و فضای سیاسی و تکنولوژی اطلاعات است

متن کامل [PDF 242 kb]   (1068 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.