تاثیرآموزش گفت وگو محور بر تفکر انتقادی دانشجویان
|
منصوره حاج حسینی، گلنار مهران1، طیبه ماهروزاده1، علی دلاور2 |
1- دانشگاه الزهرا 2- دانشگاه علامه طباطبایی |
|
چکیده: (5140 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 24/08/1390
تاریخ پذیرش: 01/02/1391
چکیده
پژوهش حاضر، به هدف شناسایی دو اثر( شناختی و عاطفی) روشهای بحث گروهی و بحث سقراطی برتفکر انتقادی، در روش ترکیبی(کمی- کیفی) و در یک طرح همزمان لانه گزین، به اجرا درآمد.
در بخش کمی از طرح نیمه آزمایشی (مقایسه گروههای نابرابر) استفاده شد که در آن به دلیل دشواری انتخاب و انتصاب تصادفی آزمودنیها در گروههای آزمایشی، مطالعه بر روی نمونه هدفمند(55 نفر) شامل سه گروه طبیعی (تشکل یافته) و همتا از دانشجویان دختر رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی و از دو دانشگاه آزاد( دو کلاس) و علمی کاربردی(یک کلاس)، صورت پذیرفت.
پس از طراحی الگوهای اجرایی، مطابق با سرفصل آموزشی درس روانشناسی تربیتی، دو الگوی آزمایشی بحث گروهی و بحث سقراطی به طور همزمان با الگوی گواه (روش سخنرانی) در طول یک نیمسال تحصیلی، اجرا گردیدند و داده های حاصل از ارزیابیهای دوگانه(پیش آزمون- پس آزمون) به واسطه آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا وپرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا زمینه را برای بررسی درستی فرضیات پژوهش فراهم آوردند:
در بخش کمی، داده های حاصل از پردازش کمی، برتری میانگین دو گروه آموزش گفتوگومحور در هر دو بعد عاطفی و شناختی تفکر انتقادی، نسبت به گروه گواه را نشان دادند. اما در سطح استنباطی و بر پایه ابزار آماره ای تحلیل کوواریانس چند متغیری مفروضه تفاوت معنادار میان گروههای آزمایشی و گواه، تائید نگردید.
در بخش کیفی داده های حاصل از مصاحبه باز و استانداردشده پایانی برای دو گروه مشارکت کننده دربحث سقراطی و بحث گروهی، به روش تحلیل تفسیری و به شیوه رویکرد نظریه زمینهای گلاسر و استراوس، پردازش شدند و نتیجه حاصل علاوه بر اثربخشی روشهای آموزش گفت وگومحور در بهبود هفت عنصر گرایش به تفکر انتقادی (تحلیل گرایی، فراخ اندیشی، اعتماد به توانایی تفکر انتقادی خود، جستجوی حقایق و بلوغ در قضاوت، خود ارزیابی و توسعه عادت)، اثر این روشها در رشد گرایش به تعامل اجتماعی، گرایش به صحبت درجمع و پویایی در کلاس درس نشان داده شد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش گفت وگو محور، بحث گروهی، بحث سقراطی، مهارت های تفکر انتقادی، گرایش به تفکر انتقادی |
|
متن کامل [PDF 237 kb]
(738 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/12/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|