بررسی عوامل مؤثر در تصمیم گیری دانش آموزان سال چهارم دبیرستان برای ادامه تحصیل در دانشگاه
|
حمید رضا آراسته1، محمد رضا بهرنگی1، مهین شریفی حسین آبادی1 |
1- دانشگاه خوارزمی |
|
چکیده: (5223 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 16/03/1390
تاریخ پذیرش: 12/11/1390
چکیده
هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر در تصمیمگیری دانشآموزان سال چهارم دبیرستان برای ادامه تحصیل در دانشگاه بود. برای انجام این پژوهش از روش پیمایشی استفاده و دادهها با بهره گیری از پرسشنامهای محقق ساخته گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه(6175N=) دانشآموزان دختر و پسر سال چهارم دبیرستان که در سال تحصیلی 90- 1389 در سه رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی در دبیرستانهای دولتی شهر کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند. از این میان 540 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و به طور تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از میانگین رتبهای و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تجزیه و تحلیل دادهها این نتایج بدست آمد: در بین عوامل فردی- روانشناختی، علاقه ، خودپنداره تحصیلی بالا و کسب شناخت، در بین عوامل خانوادگی، انتظار والدین مبنی بر افتخارآفرینی فرزندشان، اهمیت بالای درس خواندن برای خانواده و تمایل والدین، در بین عوامل اجتماعی- فرهنگی، منزلت اجتماعی، تعاملات اجتماعی، اهمیت دانشجو بودن در میان خویشاوندان و تأثیر دوستان، در بین عوامل اقتصادی، یافتن شغل مناسب، کسب درآمد و تلقی کردن تحصیلات به عنوان سرمایهگذاری، و در بین عوامل آموزشگاهی، رشته تحصیلی، تشویق معلمان و رقابت با همکلاسیها به ترتیب مهمترین عوامل شناخته شدند. |
|
واژههای کلیدی: عوامل فردی- روان شناختی، عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل اقتصادی، عوامل آموزشگاهی، تقاضای اجتماعی، آموزش عالی |
|
متن کامل [PDF 292 kb]
(729 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/21 | پذیرش: 1395/12/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|