تاریخ دریافت: 09/03/1390
تاریخ پذیرش: 04/04/1392
چکیده
هدف اصلی مقاله حاضر، مقایسه نظرات أعضای هیات علمی و دانشجویان رشتههای علوم پایه دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان در مورد برنامهی درسی آموزش علوم، مبتنی بر ویژگیهای اساسی ماهیت علم بوده است. بدین منظور از جامعهی آماری که شامل همه أعضای هیات علمی و دانشجویان رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی و زمینشناسی وگرایشهای مرتبط در دو دانشگاه میگردید، 352 نفر شامل 75 نفر عضو هیات علمی و 277 نفر دانشجو بهعنوان نمونه آماری در این پژوهش شرکت کردهاند. روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی و ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته سنجش دیدگاه أعضای هیات علمی و دانشجویان بوده است. جنبههای اصلی مورد سنجش ماهیت علم در این ابزار عبارت بودهاند از موقتی بودن علم، مبنای تجربی علم، خلاقیت در علم، نقش ذهنیت در علم، تأثیر مسائل اجتماعی و فرهنگی بر علم، نقش مشاهده و استنتاج و نقش نظریه و قانون علمی. این مؤلفهها در چهار عنصر اساسی برنامهدرسی یعنی هدفها، محتوا، اجرا و ارزشیابی و در دو وضعیت موجود و مطلوب بررسی شدهاند. ضریب آلفای کرونباخ برای این مقیاس سنجش برابر 81/0 محاسبه گردیده است. نتایج نشان دادهاند که در وضعیت موجود، تنها در عنصر محتوای برنامهدرسی، تفاوت معنیداری بین نظرات أعضای هیات علمی و دانشجویان دیده میشود و در سایر عناصر، این تفاوت معنیدار نیست. در وضعیت مطلوب، در تمامی عناصر چهارگانه یعنی هدفها، محتوا، اجرا و ارزشیابی، تفاوت معنیداری بین نظرات دو گروه وجود دارد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |