تبیین اهمالکاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیتی،کمالگرایی و رضایت از زندگی دانشجویان
|
محمد رضا تمنائی فر1، اعظم منصوری نیک2 |
1- گروه روان شناسی دانشگاه کاشان 2- دانشگاه کاشان |
|
چکیده: (5349 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 15/09/1392
تاریخ پذیرش: 22/04/1393
چکیده
اهمالکاری تحصیلی بیانگر تأخیر در فعالیتهای تحصیلی است که میتواند عمدی، اتفاقی و یا عادتی بوده و با عوامل متعددی مرتبط باشد. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطهی صفات شخصیتی، کمالگرایی و رضایت از زندگی با اهمالکاری تحصیلی انجامگرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. نمونهی پژوهش شامل 243 دانشجوی دختر و پسر بود که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت نئو(NEO-FFI)، پرسشنامهی کمالگرایی هیل و همکاران (PI)، مقیاس رضایت زندگی داینر و همکاران (SWLS) و مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم– نسخهی دانشجو (PASS) استفاده گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام محاسبه شد. نتایج نشان داد که بین صفات شخصیتی، کمالگرایی و رضایت از زندگی با اهمالکاری تحصیلی ارتباط معناداری(01/0p<) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مسئولیتپذیری و کمالگرایی پیشبینی کنندهی اهمالکاری تحصیلی هستند. این یافتهها تلویحات کاربردی مهمی در فهم نیمرخ شخصیتی و کمالگرایی افراد اهمالکار دارند. |
|
واژههای کلیدی: اهمالکاری تحصیلی، صفات شخصیتی، کمالگرایی، رضایت از زندگی |
|
متن کامل [PDF 866 kb]
(6950 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/18 | پذیرش: 1395/12/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|