تاریخ دریافت: 15/09/1392
تاریخ پذیرش: 22/04/1393
چکیده
اهمالکاری تحصیلی بیانگر تأخیر در فعالیتهای تحصیلی است که میتواند عمدی، اتفاقی و یا عادتی بوده و با عوامل متعددی مرتبط باشد. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطهی صفات شخصیتی، کمالگرایی و رضایت از زندگی با اهمالکاری تحصیلی انجامگرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. نمونهی پژوهش شامل 243 دانشجوی دختر و پسر بود که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت نئو(NEO-FFI)، پرسشنامهی کمالگرایی هیل و همکاران (PI)، مقیاس رضایت زندگی داینر و همکاران (SWLS) و مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم– نسخهی دانشجو (PASS) استفاده گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام محاسبه شد. نتایج نشان داد که بین صفات شخصیتی، کمالگرایی و رضایت از زندگی با اهمالکاری تحصیلی ارتباط معناداری(01/0p<) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مسئولیتپذیری و کمالگرایی پیشبینی کنندهی اهمالکاری تحصیلی هستند. این یافتهها تلویحات کاربردی مهمی در فهم نیمرخ شخصیتی و کمالگرایی افراد اهمالکار دارند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |