دوره 5، شماره 4 - ( 1392 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

تمنائی فر محمد رضا، منصوری نیک اعظم. تبیین اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیتی،کمال‌گرایی و رضایت از زندگی دانشجویان  . آموزش عالی ایران. 1392; 5 (4)

URL: http://ihej.ir/article-1-590-fa.html


1- گروه روان شناسی دانشگاه کاشان
2- دانشگاه کاشان
چکیده:   (6235 مشاهده)

تاریخ دریافت:  15/09/1392

تاریخ پذیرش:  22/04/1393

چکیده

اهمال‌کاری تحصیلی بیانگر تأخیر در فعالیت‌های تحصیلی است که می­تواند عمدی، اتفاقی و یا عادتی بوده و با عوامل متعددی مرتبط باشد. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه­ی صفات شخصیتی، کمال‌گرایی و رضایت از زندگی با اهمال‌کاری تحصیلی انجام‌گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. نمونه­ی پژوهش شامل 243 دانشجوی دختر و پسر بود که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه­ی پنج عاملی شخصیت نئو(NEO-FFI)، پرسشنامه‌ی کمال‌گرایی هیل و همکاران (PI)، مقیاس رضایت زندگی داینر و همکاران (SWLS) و مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلومنسخه‌ی دانشجو (PASS) استفاده گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام محاسبه شد. نتایج نشان داد که بین صفات شخصیتی، کمال‌گرایی و رضایت از زندگی با اهمال‌کاری تحصیلی ارتباط معناداری(01/0p<)  وجود دارد.  نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مسئولیت‌پذیری و کمال‌گرایی پیش‌بینی کننده­ی اهمال‌کاری تحصیلی هستند. این یافته‌ها تلویحات کاربردی مهمی در فهم نیمرخ شخصیتی و کمال‌گرایی افراد اهمال‌کار دارند.

متن کامل [PDF 866 kb]   (7309 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/18 | پذیرش: 1395/12/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.