[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 5، شماره 4 - ( 1392 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 5، شماره 4 - ( 1392 ) ::
    جلد 5 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
    استقلال نهادی دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران 
    هادی رزاق مرندی1، خرم رحیم زاده2، قربان خواجه اف3
    1- دانشگاه مفید
    2- آکادمی علوم تربیتی تاجیکستان
    3- دانشکده ساحب کاری (کارآفرینی) تاجیکستان
    چکیده:   (5825 مشاهده)

    تاریخ دریافت:  28/08/1391

    تاریخ پذیرش:  03/12/1392

    چکیده

    در این تحقیق توصیفی و اکتشافی سعی می‌شود ویژگی­های برجسته استقلال نهادی دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دست آید. برای جمع‌آوری اطلاعات، علاوه بر بررسی مدارک حقوقی از مصاحبه و پرسشنامه نیز استفاده‌ شده است. نمونه آماری آن عبارت است از مدیران ارشد نظام آموزش عالی ایران و گروه متخصصین (مدیریت آموزش عالی، تعلیم و تربیت و  مدیریت دولتی). نتایج نشان می‌دهد که دخالت قابل‌توجه دولت در حیطه‌های هفت‌گانه استقلال دانشگاهی به ترتیب از کمتر به بیشتر عبارت است از: 1ـ حیطه تحقیق و انتشار، 2ـ برنامه درسی و تدریس، 3- استانداردهای علمی، 4ـ امور کارکنان، 5ـ امور حکمرانی، 6ـ امور اداری و مالی، 7ـ امور دانشجویان. ضمناً دخالت دولت در این حیطه‌ها خیلی زیاد ارزیابی گردید. همچنین یافته‌های تحقیق نشان می­دهند که مهم‌ترین عامل مؤثر در اداره دانشگاه‌های ایران از بین قدرت آکادمیکی، تصمیمات سیاسی، مقررات اداری و بازار،  مقررات اداری است و استقلال موجود آن عمدتاً  فرایندی است تا اساسی.   

    واژه‌های کلیدی: استقلال دانشگاه، استقلال نهادی، مدیریت آموزش عالی، حکمرانی در دانشگاه
    متن کامل [PDF 725 kb]   (2283 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1395/12/18 | پذیرش: 1395/12/18
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML     Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:


    رزاق مرندی هادی، رحیم زاده خرم، خواجه اف قربان. استقلال نهادی دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران . آموزش عالی ایران. 1392; 5 (4)

    URL: http://ihej.ir/article-1-589-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 5، شماره 4 - ( 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645