استقلال نهادی دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
|
هادی رزاق مرندی1، خرم رحیم زاده2، قربان خواجه اف3 |
1- دانشگاه مفید 2- آکادمی علوم تربیتی تاجیکستان 3- دانشکده ساحب کاری (کارآفرینی) تاجیکستان |
|
چکیده: (5825 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 28/08/1391
تاریخ پذیرش: 03/12/1392
چکیده
در این تحقیق توصیفی و اکتشافی سعی میشود ویژگیهای برجسته استقلال نهادی دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دست آید. برای جمعآوری اطلاعات، علاوه بر بررسی مدارک حقوقی از مصاحبه و پرسشنامه نیز استفاده شده است. نمونه آماری آن عبارت است از مدیران ارشد نظام آموزش عالی ایران و گروه متخصصین (مدیریت آموزش عالی، تعلیم و تربیت و مدیریت دولتی). نتایج نشان میدهد که دخالت قابلتوجه دولت در حیطههای هفتگانه استقلال دانشگاهی به ترتیب از کمتر به بیشتر عبارت است از: 1ـ حیطه تحقیق و انتشار، 2ـ برنامه درسی و تدریس، 3- استانداردهای علمی، 4ـ امور کارکنان، 5ـ امور حکمرانی، 6ـ امور اداری و مالی، 7ـ امور دانشجویان. ضمناً دخالت دولت در این حیطهها خیلی زیاد ارزیابی گردید. همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهند که مهمترین عامل مؤثر در اداره دانشگاههای ایران از بین قدرت آکادمیکی، تصمیمات سیاسی، مقررات اداری و بازار، مقررات اداری است و استقلال موجود آن عمدتاً فرایندی است تا اساسی. |
|
واژههای کلیدی: استقلال دانشگاه، استقلال نهادی، مدیریت آموزش عالی، حکمرانی در دانشگاه |
|
متن کامل [PDF 725 kb]
(2283 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/18 | پذیرش: 1395/12/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|