تاریخ دریافت: 21/08/1391
تاریخ پذیرش: 11/08/1392
چکیده
مطالعه حاضر با این هدف انجام شد که نشان دهد تحمیل بوروکراسی به دانشگاهها، چرا و چگونه بر عملکرد اعضای هیئتعلمی و درنتیجه بر حیات و رشد دانشگاه تأثیر میگذارد. به این منظور تحقیق با روش مروری-تحلیلی، از طریق تحلیل مفاهیم و گزارههای مرتبط «بازتولید شده» توسط محقق، انجام شد. برای دانشگاه، هدفهای سهگانه «تجمیع»، «تظاهر»، و «تکثیر» اندیشهها، مفهومپردازی و کارکرد بوروکراسی در قالب سه مؤلفه «کار» یا «فعالیت»، «خبرگی»، «ساختار»، تحلیل گردید. اصلیترین یافتهها نشان دادند که وقتی مراجع بیرونی بهمنظور برقراری انتظام موردنظر خود در امور دانشگاه مداخله میکنند، درنتیجه عدم تجانس «خبرگی»با «بوروکراسی تحمیلی»، آفتهایی پدید میآیند که در حیات و رشد دانشگاه تأثیر دارد. این آفتها عبارتاند از: 1) انقطاع بین کار و نیروی کار؛ 2) تغییر در نقشه رشد حرفهای عضو هیئتعلمی؛ 3) ازخودبیگانه شدن؛ 4) تغییر در فرهنگسازمانی؛ 5) تأثیر بر روابط انسانی؛ و 6) تأثیر بر متغیرهای کلیدی مؤثر در رفتار سازمانی عضو هیئتعلمی. در توضیح ششمین آسیب ناشی از بوروکراسیِ تحمیلی، تبعات مستقیم یا غیرمستقیم آن در رابطه با رفتار و عملکرد اعضای هیئتعلمی در هفت مورد دستهبندی شدند: 1) مشارکت؛ 2) تحولآفرینی؛ 3) کیفیت زندگی کاری؛ 4) خبرگی خنثی؛ 5) اثربخشی؛ 6) رضایت شغلی؛ و 7) خود-انتظامبخشی. علاوه بر این در روند تحلیل، سه گزاره تبیین و ارائه شد که میتواند مبنایی برای مطالعه سایر پژوهشگران باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |