تأثیر فرهنگ سازمانی گروه های آموزشی بر رعایت اخلاق علم
|
رحیم یوسفی اقدم |
دانشگاه علامه طباطبایی |
|
چکیده: (4733 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 20/08/1391
تاریخ پذیرش: 03/12/1392
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی تأثیرات فرهنگ سازمانی گروههای آموزشی بر پیروی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از اخلاق علم میپردازد. ابتدا با استفاده از نظریه شناختی- اجتماعی مدلی برای تشخیص مکانیزمهای اساسی تاثیرگذار بر فرایند رعایت اخلاق علم در گروهای آموزشی ارائه شد. سپس با روش پیمایش و با استفاده از نمونهگیری خوشهای و نمونهگیری متناسب با حجم (PPS)، دادهها جمع آوری شدند. تحلیل یافتهها نشان میدهد که اولاً وضعیت فرهنگ سازمانی در ابعاد مختلف در دانشگاههای مورد مطالعه چندان مطلوب نیست، دوماً فرهنگ سازمانی تاثیراتی مستقیم بر روی رعایت اخلاق علم دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارد، یعنی با افزایش سطح مطلوبیت فرهنگ سازمانی گروهای آموزشی میزان رعایت اخلاق علم بیشتر میشود. معادلهی رگرسیونی نیز با متغیرهای در نظر گرفته شده توانستند 28 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
|
|
واژههای کلیدی: نظریه اجتماعی شناختی، اخلاق علم، خود-تنظیمی اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 915 kb]
(1432 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/15 | پذیرش: 1395/12/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|