دوره 7، شماره 1 - ( 1394 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 108-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عباس پور عباس، رحیمیان حمید، پورکریمی جواد، تقوی قره بلاغ حسین. بررسی الگوی توسعه حرفه‌ای دانشجویان دکتری علوم تربیتی بر اساس نظریه زمینه‌ای. آموزش عالی ایران. 1394; 7 (1) :87-108

URL: http://ihej.ir/article-1-562-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی
چکیده:   (6178 مشاهده)

تاریخ دریافت:19/11/1392

 تاریخ پذیرش:25/05/1394

چکیده

مطالعۀ حاضر در پی ارائه مدلی جهت تبیین توسعه حرفه‏ای دانشجویان دکتری رشته علوم تربیتی است. به جهت عدم‌کفایت مدل‏های ارائه‌شده در ادبیات موجود برای تبیین توسعه حرفه‏ای دانشجویان رشته علوم تربیتی در ایران و به دست آوردن داده‏هایی متناسب با زمینه موردمطالعه، از روش کیفی نظریه مبتنی بر زمینه استفاده شد. داده‏های مطالعه از طریق مصاحبه با 18 نفر از دانشجویان دکتری رشته علوم تربیتی گردآوری شد. با طبقه‏بندی مفاهیم، مقوله‏های فرعی و محوری و یافتن مقوله هسته‏ای با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مقوله‏های شکل‌دهنده توسعه حرفه‏ای دانشجویان و روابط بین آن‌ها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل شرایط علّی (3 مقوله)، مقوله هسته‏ای (درگیرشدن دانشجویان در فعالیت‏های حرفه‏ای)، راهبرد (3 مقوله)، زمینه (5 مقوله)، شرایط مداخله‏گر (5 مقوله) و پیامدها (4 مقوله) می‏شود.

متن کامل [PDF 1186 kb]   (3682 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/14 | پذیرش: 1395/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.