بررسی الگوی توسعه حرفهای دانشجویان دکتری علوم تربیتی بر اساس نظریه زمینهای
|
عباس عباس پور1، حمید رحیمیان1، جواد پورکریمی2، حسین تقوی قره بلاغ1 |
1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی |
|
چکیده: (4701 مشاهده) |
تاریخ دریافت:19/11/1392
تاریخ پذیرش:25/05/1394
چکیده
مطالعۀ حاضر در پی ارائه مدلی جهت تبیین توسعه حرفهای دانشجویان دکتری رشته علوم تربیتی است. به جهت عدمکفایت مدلهای ارائهشده در ادبیات موجود برای تبیین توسعه حرفهای دانشجویان رشته علوم تربیتی در ایران و به دست آوردن دادههایی متناسب با زمینه موردمطالعه، از روش کیفی نظریه مبتنی بر زمینه استفاده شد. دادههای مطالعه از طریق مصاحبه با 18 نفر از دانشجویان دکتری رشته علوم تربیتی گردآوری شد. با طبقهبندی مفاهیم، مقولههای فرعی و محوری و یافتن مقوله هستهای با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مقولههای شکلدهنده توسعه حرفهای دانشجویان و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل شرایط علّی (3 مقوله)، مقوله هستهای (درگیرشدن دانشجویان در فعالیتهای حرفهای)، راهبرد (3 مقوله)، زمینه (5 مقوله)، شرایط مداخلهگر (5 مقوله) و پیامدها (4 مقوله) میشود. |
|
واژههای کلیدی: توسعۀ حرفهای، دانشجویان، دکتری تخصصی، علوم تربیتی، نظریۀ زمینهای |
|
متن کامل [PDF 1186 kb]
(3383 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/14 | پذیرش: 1395/12/14
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|