بررسی عوامل مؤثر بر کارایی دانشگاههای همگن دولتی کشور
|
رحیم دباغ1، محمد رضا صالحی1 |
1- دانشگاه صنعتی ارومیه |
|
چکیده: (9608 مشاهده) |
در دنیای امروزی، یکی از مهمترین عواملی که باعث پیشرفت یا عدم عقبماندگی کشورها میشود، انتقال و تولید دانش و تکنولوژی از طریق مراکز دانشگاهی میباشد. افزایش هزینههای آموزش عالی و محدود بودن منابع در دسترس سبب گردیده، تا دانشگاهها نسبت به ارزیابی عملکرد خود اقدام نمایند. یکی از راههای ارزیابی عملکرد دانشگاهها، ارزیابی و سنجش کارایی آنها است.
در این مقاله بر اساس مطالعات پیشین ابتدا شاخص کارایی از طریق روش نا پارامتریک تحلیل پوششی دادهها محاسبهشده و سپس با روش پارامتریک (مدل رگرسیون سانسور شده)، سهم هر یک از عوامل مؤثر بر شاخص کارایی واحدهای دانشگاهی بهعنوان راهبردهایی جهت بهبود سیاستگذاریهای برای تخصیص منابع محدود، محاسبه و بررسی شده است. در طی این فرآیند، از اطلاعات مربوط به 20 دانشگاه جامع بزرگ و برخوردار دولتی کشور طی 5 سال اخیر استفاده شده است. بر اساس مطالعات و تحقیقات پیشین و نظر خبرگان و صاحبنظران مربوطه شاخصهای اصلی شامل تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیئتعلمی، بودجه جاری آموزش، فضای سرانه کالبدی و فضای سرانه رفاهی بهعنوان متغیرهای ورودی و از شاخصهای تعداد مقالات، تعداد کتب، درآمد اختصاصی و تعداد فارغالتحصیلان بهعنوان متغیرهای خروجی انتخابشدهاند. بررسی دانشگاهها طی سالهای تحصیلی 86-1385 الی 90-1389، نشان میدهد که متوسط کارایی فنی آنها در پنج سال موردبررسی کاهش داشته است. از این میان، تنها دانشگاههای اصفهان، تهران، شهید بهشتی و مازندران دارای کارایی کامل میباشند. بیشترین سهم و اهمیت در کارایی فنی آنها از بین متغیرهای ورودی به ترتیب مربوط به تعداد دانشجویان، فضای سرانه کالبدی و بودجه جاری آموزش و همچنین بیشترین سهم از بین متغیرهای خروجی به ترتیب مربوط به تعداد فارغالتحصیلان، درآمد اختصاصی و تعداد مقالات میباشند. |
|
واژههای کلیدی: کارایی، تحلیل پوششی دادهها، واحدهای تصمیمگیری، رگرسیون سانسور شده |
|
متن کامل [PDF 1003 kb]
(3508 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/2/4 | پذیرش: 1395/2/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|