[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( 4-1393 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 121-160 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مفهومی سرمایه‌های فکری در آموزش عالیمطالعه موردی دانشگاه شریف
امیر شهسواری*، محمد یمنی دوزی سرخابی، محمود ابوالقاسمی
چکیده:   (2341 مشاهده)

بااهمیت یافتن دانش در پیشبرد شئون مختلف زندگی بشری،خلقومدیریتدارایی‌هایدانشینقشیتعیین‌کنندهدرارزش‌آفرینیوحفظزیست‌پذیریآینده‌یدانشگاه‌هایافته است. در این راستا دانشگاه‌ها ناگزیر ازبازشناخت سرمایه‌های فکری خود و اشکالجدیدیازمدیریتمی‌باشند که توجه به ارزش‌آفرینی از این سرمایه‌ها را در کانون توجه خود قرار دهد. برای این منظور پژوهش حاضر با بررسی تفصیلی مفهوم و انواع سرمایه‌های فکری دانشگاه، خود را از پژوهش‌هایی که سرمایه فکری را در شرکت‌های تجاری مفهوم‌سازی نموده‌اند، متمایز می‌کند و به سمت دستیابی به الگویی شناختی از اساسی‌ترین سرمایه‌های فکری دانشگاه حرکت می‌کند. در ادامه الگوی بدست آمده برای بررسی وضعیت سرمایه‌های فکری در یکی از برترین دانشگاه‌های ایران به کار برده شده است. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی است که جامعه‌ی آن عبارت است از اعضای هیئت علمی «دانشگاه شریف» با حجم300  نفر. نمونه‌گیری از نوع طبقه‌ای و شامل 103 نفر از اعضای هیئت علمی می‌باشد. ابزار اندازه‌گیری، یک پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته می‌باشد که بر اساس مبانی نظری و پیشینه‌ی پژوهش بدست آمده و پایایی و روایی آن بررسی و تایید شده است. داده‌ها با استفاده از آزمون t، آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA)و آزمون فریدمن (Friedman) تجزیه و تحلیل و نهایتا یافته‌های پژوهش بحث و بررسی شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که وضعیت سرمایه انسانیبالاتر از متوسط، اما وضعیت سرمایه نوآوری، سرمایه سازمانی و سرمایه ارتباطی پایین‌تر از متوسط می‌باشد. به طوریکه مجموعا براساس یافته‌ها، وضعیت کلی سرمایه فکری در دانشگاه شریف پایین‌تر از متوسط بدست آمده است. 

واژه‌های کلیدی: سرمایه فکری دانشگاه، سرمایه انسانی دانشگاه، سرمایه نوآوری دانشگاه، سرمایه سازمانی دانشگاه، سرمایه ارتباطی دانشگاه.
متن کامل [PDF 889 kb]   (833 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Conceptual model of Intellectual Capitals in Higher EducationCase study of Sharif University of Technology . ihej. 2014; 6 (3) :121-160
URL: http://ihej.ir/article-1-374-fa.html

شهسواری امیر، یمنی دوزی سرخابی محمد، ابوالقاسمی محمود. الگوی مفهومی سرمایه‌های فکری در آموزش عالیمطالعه موردی دانشگاه شریف. آموزش عالی ایران. 1393; 6 (3) :121-160

URL: http://ihej.ir/article-1-374-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( 4-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937