دوره 6، شماره 3 - ( 1393 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 62-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A review of sensing gender discrimination among faculty members and factors causing it . ihej 2014; 6 (3) :31-62
URL: http://ihej.ir/article-1-371-fa.html
سفیری خدیجه. بررسی احساس تبعیض جنسیتی بین اعضای هیئت‌علمی و عوامل مؤثر برآن. آموزش عالی ایران. 1393; 6 (3) :31-62

URL: http://ihej.ir/article-1-371-fa.html


چکیده:   (8378 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر، بررسی احساس تبعیض جنسیتی بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه است. جامعه آماری اساتید زن و مرد هیئت‌علمی سه دانشگاه فنی شهر تهران (صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، فنی تهران) می‌باشد. نمونه آماری، شامل 210 نفر از جامعه آماری فوق است. در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی استفاده‌شده و ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با سؤالات بسته است. برای تدوین چارچوب نظری و استخراج عوامل مؤثر بر احساس تبعیض جنسیتی از نظریه‌های سقف شیشه‌ای، تصورات قالبی تفاوت‌ها، تعارض نقش‌ها، کمبودها، توده حیاتی، انگیزه پیشرفت و ترس از موفقیت کمک گرفته شد و بر این اساس، مدل تحقیق تدوین شد. در این مدل «احساس تبعیض جنسیتی» با مؤلفه‌های نابرابری در جذب هیئت‌علمی، نابرابری در استفاده از خدمات علمی، تحقیقاتی، رفاهی دانشگاهی، نابرابری در احراز سمت‌های مدیریتی و نابرابری در ارتقای مرتبه علمی سنجیده و به‌عنوان متغیر وابسته بکار رفته است و نحوه مدیریت مسئولین دانشگاه (سقف شیشه‌ای، کلیشه‌های جنسیتی مسئولین، قوانین و مقررات دانشگاه)، کلیشه‌های جنسیتی فرد، ارتباطات سازمانی، انگیزه پیشرفت و ترس از موفقیت فرد به‌عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته‌شده است. توزیع درصدی مؤلفه‌های احساس تبعیض جنسیتی نشان می‌دهد که در رابطه با احراز سمت‌های مدیریتی نسبت به سایر مؤلفه‌ها احساس تبعیض جنسیتی بیشتری وجود دارد و آزمون تحلیل رگرسیون عوامل مؤثر بر متغیر وابسته نشان می‌دهد که تأثیر پنج متغیر، سقف شیشه‌ای، کلیشه‌های جنسیتی فرد، انگیزه پیشرفت، ترس از موفقیت فرد و کلیشه‌های جنسیتی مسئولین بر احساس تبعیض جنسیتی معنی‌دار است.

متن کامل [PDF 875 kb]   (3759 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/2/4 | پذیرش: 1395/2/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.