دوره 17، شماره 1 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 99-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansouri S, Mehrabani V, Alahyari R, Yazdani H. Identifying the Dimensions and Components of Economic annex in University Administration. ihej 2025; 17 (1) :75-99
URL: http://ihej.ir/article-1-2114-fa.html
منصوری سعیده، مهربانی وحید، اللهیاری رحمت اله، یزدانی حمیدرضا. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های پیوست اقتصادی در مدیریت دانشگاهی. آموزش عالی ایران. 1404; 17 (1) :75-99

URL: http://ihej.ir/article-1-2114-fa.html


1- دانشجوی دکتری آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، vmehrbani@ut.ac.ir
3- استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه رهبری و سرمایه انسانی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشکدگان مدیریت،دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (310 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های پیوست اقتصادی در مدیریت دانشگاهی و ارائه چارچوبی نظام‌مند، جهت ارتقای کارآمدی اقتصادی برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاهی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، کیفی بوده و با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه منابع و پایگاه­های علمی داخلی و خارجی در حوزه مدیریت اقتصادی و پیوست اقتصادی در اداره دانشگاه‌ها، در بازه زمانی 2025-2015 و 1404-1394 است. پس از مطالعات و بررسی‌های لازم 305 مقاله با استفاده از ابزار کاسب استخراج و درنهایت 82 مقاله به‌صورت هدفمند انتخاب و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید.
یافته­ها: در این پژوهش ابعاد و مؤلفه‌های پیوست اقتصادی در مدیریت دانشگاه­ها با روش تحلیل محتوای کیفی در قالب 79 مفهوم کلیدی، 22 مفهوم ثانویه (مؤلفه) و 8 مقوله (ابعاد) اصلی استخراج شدند. ابعاد اصلی شناسایی‌شده عبارت‌اند از: مدیریت بهینه منابع مالی، تأمین، توسعه و پایداری مالی، توسعه سرمایه انسانی، توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه، توجه به رویکردهای نوین اقتصادی، تقویت ارتباط و تعامل با صنعت و بازار، همسویی با برنامه‌ها و سیاست‌های کلان دانشگاه و حضور در عرصه بین­الملل که در نهایت در قالب یک الگوی تلفیقی شامل ابعاد و مؤلفه‌های پیوست اقتصادی ارائه شدند.
نتیجه­گیری: یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که در فرایند مدیریت دانشگاهی توجه به آموزه‌ها و ملاحظات اقتصاد آموزش، ضرورتی عقلانی و راهبردی است این جریان می‌تواند به‌واسطه پیوست اقتصادی، به ارتقای کارکردهای اقتصادی دانشگاه، از جمله بهبود مدیریت منابع، افزایش استقلال و پایداری مالی، ارتقای بهره‌وری در تخصیص منابع و توسعه فرهنگ و مسئولیت‌پذیری اقتصادی دانشگاه‌ها در سطح جامعه منجر شود.
 
متن کامل [PDF 662 kb]   (60 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/5 | پذیرش: 1404/3/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.