1- دانشگاه تهران
2- استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، vmehrbani@ut.ac.ir
3- استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (13 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفههای پیوست اقتصادی در مدیریت دانشگاهی و ارائه چارچوبی نظاممند، جهت ارتقای کارآمدی اقتصادی برنامهها و فعالیتهای دانشگاهی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، کیفی بوده و با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه منابع و پایگاههای علمی داخلی و خارجی در حوزه مدیریت اقتصادی و پیوست اقتصادی در اداره دانشگاهها، در بازه زمانی 2025-2015 و 1404-1394 است. پس از مطالعات و بررسیهای لازم 305 مقاله با استفاده از ابزار کاسب استخراج و درنهایت 82 مقاله بهصورت هدفمند انتخاب و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید.
یافتهها: در این پژوهش ابعاد و مؤلفههای پیوست اقتصادی در مدیریت دانشگاهها با روش تحلیل محتوای کیفی در قالب 79 مفهوم کلیدی، 22 مفهوم ثانویه (مؤلفه) و 8 مقوله (ابعاد) اصلی استخراج شدند. ابعاد اصلی شناساییشده عبارتاند از: مدیریت بهینه منابع مالی، تأمین، توسعه و پایداری مالی، توسعه سرمایه انسانی، توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه، توجه به رویکردهای نوین اقتصادی، تقویت ارتباط و تعامل با صنعت و بازار، همسویی با برنامهها و سیاستهای کلان دانشگاه و حضور در عرصه بینالملل که در نهایت در قالب یک الگوی تلفیقی شامل ابعاد و مؤلفههای پیوست اقتصادی ارائه شدند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در فرایند مدیریت دانشگاهی توجه به آموزهها و ملاحظات اقتصاد آموزش، ضرورتی عقلانی و راهبردی است این جریان میتواند بهواسطه پیوست اقتصادی، به ارتقای کارکردهای اقتصادی دانشگاه، از جمله بهبود مدیریت منابع، افزایش استقلال و پایداری مالی، ارتقای بهرهوری در تخصیص منابع و توسعه فرهنگ و مسئولیتپذیری اقتصادی دانشگاهها در سطح جامعه منجر شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/3/5 | پذیرش: 1404/3/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/28