1- دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، farnoosh.alami@gmail.com
3- دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
چکیده: (13 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد طرح دستیار فناوری از نگاه دانشجویان و مدیران واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی بود.
روش: این پژوهش به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام گرفت. مشارکتکنندگان این پژوهش، مدیران واحدهای فناور و دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که طرح را در سال 1402 با موفقیت به پایان رساندند، بودند که بدین منظور از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری اطلاعات و روش تحلیل مضمون استفاده شد.
یافته ها: در بخش چالشها و کاستیهای طرح دستیار فناوری، 3 مقوله اصلی شامل مسائل مربوط به دانشجویان؛ مسائل مالی و ضعف کنترل و نظارت و 9 مقوله فرعی؛ در بخش فرصتهای طرح دستیار فناوری نیز 3 مقوله اصلی شامل بعد نگرشی، دانشی و مهارتی با 13 مقوله فرعی و در بخش راهکارهای بهبود اجرای طرح دستیار فناوری 3 مقوله اصلی شامل سازمانی، قوانین و مقررات، حقوقی و مالی با 15 مقوله فرعی و نهایتا در بخش دستاوردهای اجرای طرح دستیار فناور 3 مقوله اصلی دستاوردهای دانشگاه، دستاوردهای شرکت و دستاوردهای دانشجو با 13 مقوله فرعی استخراج گردید.
نتیجه گیری: بهطورکلی میتوان بیان کرد که اجرای طرح دستیار فناور در دانشگاهها، نقش مهمی را در بخش جذب، انتخاب، آموزش، کنترل و حفظ سرمایه انسانی ایفا میکند. از آنجایی که این منبع مهم ترین دارایی برای هر سازمان است، باید سیاست هایی ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که با یکپارچگی و رفع چالشها و کاستیهای طرح دستیار فناور میتوان به این مهم دست یافت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/30 | پذیرش: 1404/12/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/4/11