دوره 16، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 44-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini Z, Afrassiabi R, Esmaeilishad B. Components of Empowering medical universities in dealing with educational black holes. ihej 2024; 16 (3) :21-44
URL: http://ihej.ir/article-1-2083-fa.html
امینی زکیه، افراسیابی رویا، اسماعیلی شاد بهرنگ. مؤلفه‌های توانمندسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مقابله با سیاهچاله‌های آموزشی. آموزش عالی ایران. 1403; 16 (3) :21-44

URL: http://ihej.ir/article-1-2083-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. ، Afrasiabi@bojnourdiau.ac.ir
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
چکیده:   (477 مشاهده)
هدف: دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نظام‌های مدیریتی کشور، با چالش‌های متعددی در حوزه آموزش مواجه هستند که می‌تواند به‌عنوان سیاهچاله آموزشی شناخته شود. آسیب‌های ناشی از سیاهچاله‌ها چندبعدی و جدی‌ بوده که می‌تواند، دانشگاه‌ها را از رسیدن به اهداف بلندمدت باز دارد؛ بنابراین توانمند نمودن دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌عنوان یک راهکار کلیدی، در جهت مقابله با سیاهچاله‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. هدف این مطالعه، تعیین مؤلفه‌های توانمندسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مقابله با سیاهچاله‌های آموزشی است.
روش: جهت تبیین ابعاد و مؤلفه‌های توانمندسازی، از رویکرد کیفی استفاده شد. نمونه‌گیری مبتنی بر هدف بوده و ابزار گردآوری داده‌ها راهنمای مصاحبه و ضبط صدای مشارکت‌کنندگان بود. تعداد 20 مصاحبه نیمه ساختارمند با اعضای هیئت‌علمی و مدیران حوزه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد. مدت‌زمان مصاحبه‌ها بین 30 تا 90 دقیقه بود. داده‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA 2020 آنالیز شد.
یافته‌ها: بعد از انجام مصاحبه‌ها و پیاده‌سازی و تحلیل داده‌ها، 293 کد اولیه به دست آمد که با ادغام این کدها 48 زیر طبقه شکل گرفت. پس از کنار هم گذاشتن و ادغام موارد با معنای نزدیک 17 طبقه و درنهایت 6 مضمون استخراج شد. مؤلفه‌های به‌دست‌آمده از فرآیند مصاحبه شامل "مهندسی فرهنگ"، "برنامه‌ریزی و تقویت زیرساخت‌ها"، "اقدامات توسعه آموزش و مدیریت دانش"، "سازمان‌دهی ساختار سازمانی"، "مدیریت اثربخش"، "حکمرانی در فرایند سیاست‌گذاری و امور قانونی" می‌باشد.
نتیجه‌گیری: دانشگاه‌های علوم پزشکی متشکل از واحدهای آموزشی، درمانی و بهداشتی می‌باشد که هر سه ساختار به‌نوعی تأثیرگذار بر امر آموزش می‌باشند و مجزا نمودن واحدها از یکدیگر ایجادکننده چالش‌ها و مشکلات فراوانی در حوزه آموزش می‌باشد. یافته‌های مطالعه حاضر بیانگر این است که در فرایند توانمندسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مقابله با سیاهچاله‌های آموزشی عوامل متعددی تأثیرگذار است؛ بنابراین، رویکرد کل‌نگر و اتخاذ سیاست‌های جامع و مدون سیاست‌گذاران و مدیران حوزه آموزش در جهت شناخت و مقابله با این سیاهچاله‌ها، گامی مهم در جهت توانمندسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌باشد.
متن کامل [PDF 815 kb]   (146 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/23 | پذیرش: 1403/12/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/2/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.