[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399

  • [ 0-5 از 15   بعدی ]

    ..
    :: دوره 16، شماره 2 - ( 1403 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 16، شماره 2 - ( 1403 ) ::
    جلد 16 شماره 2 صفحات 15-1 برگشت به فهرست نسخه ها
    آموزش مهندسی: واقعیت‌ها و انتظارات
    حمیدرضا آراسته
    استاد مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arasteh@khu.ac.ir
    چکیده:   (75 مشاهده)
    افزایش مستمر پیچیدگی‌های دانش، نوآوری‌ها و انتظارات جوامع از دانشگاهها بر نحوه‌ی آموزش استادان رشته‌های مهندسی و تفکر آن‌ها برای پرورش دانشجویان تأثیر گذاشته است. از آموزش، همواره به‌عنوان یک فضیلت شامل فضیلت ایجاد انضباط ذهنی، فضیلت انتقال دانش، فضیلت، کاربردی کردن دانش، فضیلت کارورزی قابلیت‌ها و مهارت‌های عملی به فراگیران یاد شده است. برای دستیابی به این فضیلت‌ها، استادان با استفاده از روش‌های گوناگون بر انتقال حجم وسیعی از اطلاعات، همراه با مجموعه‌ای از ایده‌ها و اصول پذیرفته‌شده، اهتمام ورزیده‌اند. دانشجویان نیز با دریافت حجم وسیعی از اطلاعات، بیشتر به قدرت حافظه‌ی خود برای موفقیت در دانشگاه متکی هستند و به‌ندرت در رویارویی عملی با ارزش‌ها و ایده‌های متضاد به چالش کشیده می‌‌شوند. دانشجویان پس از ورود به بازار کار نیز با مسائلی روبرو می‌‌شوند که به‌احتمال‌زیاد قابلیت‌های لازم برای حل آن‌ها را ندارند.
    هدف از این مطالعه تحلیل واقعیت‌ها و انتظارات در آموزش مهندسی بود. این مطالعه ضمن بررسی اجمالی دو فلسفه‌ی معرفت‌شناختی و سیاسی و ارتباط آن‌ها با قابلیت‌های حرفه‌ای اشتغال دانش‌آموختگان، به واقعیت‌ها، انتظارات،‌ تحلیل‌های و پیشنهادهای پژوهشگران درباره‌ی آموزش مهندسی را بررسی می‌کند؛ در این میان، با اشاره به برخی از سیاست‌ها، توصیه‌های ذینفعان و پژوهشگران درباره‌ی وضعیت آموزش مهندسی، به تحلیل پنداشته‌های آن‌ها در آموزش و یادگیری می‌پردازد و سپس، به مقوله‌ی اهمیت تمرین و آموزش عملی، توجه به شایستگی‌های سخت و نرم به‌عنوان راهبردهای اصلی آموزش مهندسی، هویت بخشی و مشکل وابستگی دانشجویان به رایانه و فناوری‌ها می‌پردازد و در ادامه نیز بر ضرورت بازنگری آموزش‌های مبتنی بر استانداردهای شایستگی‌ها، افزایش توانایی‌های مسئله گشایی و توجه به تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری در پرورش دانشجویان مهندسی تأکید می‌کند.
     
    واژه‌های کلیدی: آموزش مهندسی، نوآوری‌های آموزشی، فضیلت‌های آموزشی، مهارت‌های عملی
    متن کامل [PDF 743 kb]   (18 دریافت)    
    نوع مقاله: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/3
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Arasteh H. Engineering Education: Realities and Expectations. ihej 2024; 16 (2) :1-15
    URL: http://ihej.ir/article-1-2064-fa.html

    آراسته حمیدرضا. آموزش مهندسی: واقعیت‌ها و انتظارات. آموزش عالی ایران. 1403; 16 (2) :1-15

    URL: http://ihej.ir/article-1-2064-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 16، شماره 2 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4660