1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، m.tabarci@gmail.com 2- دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 3- استاد گروه برنامهریزی توسعه آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران.
چکیده: (61 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، سناریونگاری آموزش عالی ایران در دوره پساانبوهگرایی بود. مواد و روشها: ابتدا، بهبررسیعواملمحیطیتأثیرگذار یاپیشرانهایکلیدیآموزشعالیدرگذار پساانبوهگرا درایرانپرداخته شد. برایشناسایی گزارههایپرتکرارتعدادگزارههاییکهبههرمضمونمربوط میشوند،مبنای کار قرارگرفتند.در ادامه، ازخبرگانخواستهشد که به هر یک از این عوامل، بر اساسمقیاس لیکرت سهدرجهای، مطابق با دو شاخص (1) اهمیت و(2) عدمقطعیت، امتیازدهند. در نتیجه،26عاملکلیدیمشخص شدند. در نهایت، در مجموع36وضعیتمختلفبرای8پیشرانطراحیشد. نتایج: ابتدای این پژوهش، منجربهشناسایی 43 مورد از عواملکلیدی درششبعد (1)آموزش، (2)جامعه،(3) دانشگاه، (4)تکنولوژی، (5)اقتصادو (6)بازار کار، شد. در ادامه،پیشرانهای کلیدی مشخصشده، شامل هشت دسته کلی به این شرح بودند: (1)عدم تناسب بین فارغالتحصیلان دانشگاه و نیروی موردنیاز بازار کار، (2)سرمایهگذاری بخش خصوصی در آموزش عالی، (3) مشکلات سیاسی- اقتصادی و عدم استقلال، (4)مشکلات ساختاری دانشگاه در مدیریت و برنامهریزی آموزشی، (5)تغییر نگرشهای حاکم بر جامعه، (6)تأکید خانواده و اطرافیان بر تحصیلات دانشگاهی، (7)مشکلات نظام آموزشی موجود و (8)ظهور تکنولوژیهای جدید در آموزش عالی. درانتها، چهارسناریومشخصشدکهبیشترینسازگاریدرونیراداشتهاند: (1): دانشگاههای بازارمحور (2): تحول تکنولوژیکی (3): محدودیت نهادهای سیاسی و اقتصادی و (4): آموزش پایدار و عادلانه. بحث: میتوان اظهار داشت که آینده نظام آموزش عالی ایران در گذار پساانبوهگرا را میتوان از طریق چهار سناریوی متمایز، متصور شد که هرکدام دیدگاه متفاوتی را بر اساس محرکها و اولویتهای کلیدی ارائه میدهند.
Taghizadeh Tabarsi M, gheiasi S, frasatkhah M, rahimyan H. Scenario planning for the future of higher education in Iran. ihej 2024; 16 (2) :116-140 URL: http://ihej.ir/article-1-2058-fa.html
تقی زاده طبرسی مائده، غیاثی سعید، فراستخواه مقصود، رحیمیان حمید. سناریونگاری آینده آموزش عالی در ایران. آموزش عالی ایران. 1403; 16 (2) :116-140