دوره 15، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 115-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valeh A, Afrassiabi R, SoleimanpourOmran M. Designing and validating the model of the effectiveness of organizational climate in the management of knowledge sharing among higher education academics. ihej 2024; 15 (4) :93-115
URL: http://ihej.ir/article-1-2036-fa.html
واله اعظم، افراسیابی رویا، سلیمان پور عمران محبوبه. طراحی و اعتبارسنجی الگوی اثرگذاری جو سازمانی در مدیریت اشتراک دانش در میان دانشگاهیان آموزش عالی. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (4) :93-115

URL: http://ihej.ir/article-1-2036-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. ، royaafrassiabi1398@gmail.com
3- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
چکیده:   (564 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی اثرگذاری جو سازمانی در مدیریت اشتراک دانش در میان دانشگاهیان آموزش عالی ‌انجام شد.
روش­شناسی:. این مطالعه از نظر هدف کاربردی-توسعه‌ای و از نظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها، یک پژوهش پیمایش مقطعی است. در راستای دستیابی به هدف پژوهش از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. جامعه مشارکت‌کنندگان بخش کیفی شامل کلیه اساتید دانشگاه‌های تهران، شریف، علم و صنعت، امیرکبیر، خواجه‌نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس است که طی دوره زمانی ۱۳۹۰ تا 1401 در آن دانشگاه مشغول به فعالیت بودند و با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، 10 نفر از افراد واجد شرایط در این پژوهش شرکت نمودند. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه کارکنان دانشگاهی اعم از دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت، امیرکبیر، خوارزمی و خواجه نصیر بود و با استفاده از قاعده تحلیل توان کوهن و نرم‌افزار G*Power، پرسشنامه پژوهش میان 130 نفر از آن‌ها توزیع گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیم ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود که با روش روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا اعتبارسنجی گردید. با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز قابلیت اعتماد پرسشنامه مطلوب ارزیابی شد. برای شناسایی مضامین پژوهش از روش تحلیل کیفی مضمون، تعیین روابط عناصر از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و اعتبارسنجی الگو از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.
یافته­ ها: یافته‌های پژوهشی نشان داد تعداد 229 کد اولیه از متن مصاحبه‌ها، استخراج شدند با کدگذاری این مفاهیم، تعداد 69 مضمون فرعی شناسایی و با طبقه‌بندی این مضامین در دسته‌های مشابه، تعداد 11 مضمون اصلی، استخراج شدند.‌
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد زیرساخت‌های مدیریت دانش، فرهنگ دانش‌محور، عوامل مدیریتی و جو سازمانی بر مدیریت دانش تاثیر می‌گذارند. مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و کارکنان دانشی اثرگذاشته و به‌تبع آن با استراتژی اشتراک دانش به تسهیم دانش درونی و تسهیم دانش بیرونی دست یافته می‌شود. در پایان بوسیله تسهیم دانش درونی و بیرونی، اشتراک دانش در میان دانشگاهیان میسر می‌گردد.
 
متن کامل [PDF 941 kb]   (185 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/18 | پذیرش: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.