[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
    جلد 15 شماره 4 صفحات 132-116 برگشت به فهرست نسخه ها
    ارزیابی تطبیقی آموزش مشارکتی و خود راهبر دروس مکان پایه (مطالعه موردی: دانشجویان رشته جغرافیا)
    اسماعیل دویران 1، سیما غایب لو2
    1- استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران ، a.davian@cfu.ac.ir
    2- استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه زنجان، ایران
    چکیده:   (135 مشاهده)
    هدف: در سطوح مختلف آموزشی به‌ویژه آموزش عالی شیوه کاربست الگوهای یادگیری با توجه ‌به نوع و ساختار عملی و نظری درس‌ها است که تعیین می‌کند میزان پایداری یادگیری چگونه می‌باشد. این پژوهش باهدف ارزیابی رویکردهای یادگیری مشارکتی و خود راهبر فردی دروس مکان محور پرداخته است. یادگیری مشارکتی مبتنی بر آموزش گروهی مباحثه محور و یادگیری خود راهبر مبتنی بر مطالعه فرد و ارائه آن است.
    روش‌شناسی: تحقیق حاضر بر روش ارزیابی تحلیلی - تطبیقی با ماهیت کاربردی بنیان یافته است. جمع‌آوری داده‌ها از دو شیوه کتابخانه‌ای و میدانی منطبق بر یادگیری مشارکتی چو و باولی و یادگیری خود راهبر فیشر انجام گردیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 75 دانشجوی رشته جغرافیا می‌باشند که با دو نوع محتوای درسی نظری و عملی مکان محور الگوی یادگیری مشارکتی و خود راهبر را طی نموده‌اند. متغیرهای پژوهش دربرگیرنده سه مؤلفه یادگیری مشارکتی (بازخورد، پویایی گروه و انجام پروژه) و سه مؤلفه یادگیری خود راهبر (انگیزش، خودتنظیمی و فراشناخت) می‌باشد. شیوه تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌های رادار، تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا)، تی دو نمونه مستقل و اندازه اثر در نرم‌افزار spss 27.1 بوده است.
    یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد اثر الگوی یادگیری مشارکتی و خود راهبر در آموزش درس‌های مکان محور دانشگاهی بالاتر از حد متوسط بوده که دراین‌بین الگوی یادگیری مشارکتی برای درس‌های عملی و الگوی یادگیری خود راهبر فردی برای درس‌های نظری مطلوبیت بیشتری دارد. بین الگوی یادگیری و نوع محتوای درس با سطح اطمینان 95 درصد و سطح معناداری قابل‌قبول تفاوت معنادار وجود داشته، طوری که متغیرهای الگوی یادگیری مشارکتی و الگوی یادگیری خود راهبر با توجه‌ به نوع درس (نظری و عملی) عملکرد متفاوتی را ارائه می‌دهند.
    نتیجه: اندازه اثر رویکردهای یادگیری در محتوای درس بسیار قوی ارزیابی شده است که دراین‌بین رویکرد خود راهبر اندازه اثر قوی‌تر نسبت به رویکرد مشارکتی دارد.
     
    واژه‌های کلیدی: آموزش، مکان محور، محتوای درس، دانشگاه
    متن کامل [PDF 781 kb]   (67 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1403/3/7 | پذیرش: 1402/7/10
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Daviran E, Ghayebloo S. Comparative evaluation of cooperative and self-directed learning of basic location courses: a case study of geography students. ihej 2024; 15 (4) :116-132
    URL: http://ihej.ir/article-1-2034-fa.html

    دویران اسماعیل، غایب لو سیما. ارزیابی تطبیقی آموزش مشارکتی و خود راهبر دروس مکان پایه (مطالعه موردی: دانشجویان رشته جغرافیا). آموزش عالی ایران. 1402; 15 (4) :116-132

    URL: http://ihej.ir/article-1-2034-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 80 queries by YEKTAWEB 4660