1- استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران ، a.davian@cfu.ac.ir 2- استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه زنجان، ایران
چکیده: (135 مشاهده)
هدف: در سطوح مختلف آموزشی بهویژه آموزش عالی شیوه کاربست الگوهای یادگیری با توجه به نوع و ساختار عملی و نظری درسها است که تعیین میکند میزان پایداری یادگیری چگونه میباشد. این پژوهش باهدف ارزیابی رویکردهای یادگیری مشارکتی و خود راهبر فردی دروس مکان محور پرداخته است. یادگیری مشارکتی مبتنی بر آموزش گروهی مباحثه محور و یادگیری خود راهبر مبتنی بر مطالعه فرد و ارائه آن است. روششناسی: تحقیق حاضر بر روش ارزیابی تحلیلی - تطبیقی با ماهیت کاربردی بنیان یافته است. جمعآوری دادهها از دو شیوه کتابخانهای و میدانی منطبق بر یادگیری مشارکتی چو و باولی و یادگیری خود راهبر فیشر انجام گردیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 75 دانشجوی رشته جغرافیا میباشند که با دو نوع محتوای درسی نظری و عملی مکان محور الگوی یادگیری مشارکتی و خود راهبر را طی نمودهاند. متغیرهای پژوهش دربرگیرنده سه مؤلفه یادگیری مشارکتی (بازخورد، پویایی گروه و انجام پروژه) و سه مؤلفه یادگیری خود راهبر (انگیزش، خودتنظیمی و فراشناخت) میباشد. شیوه تحلیل دادهها با استفاده از مدلهای رادار، تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا)، تی دو نمونه مستقل و اندازه اثر در نرمافزار spss 27.1 بوده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد اثر الگوی یادگیری مشارکتی و خود راهبر در آموزش درسهای مکان محور دانشگاهی بالاتر از حد متوسط بوده که دراینبین الگوی یادگیری مشارکتی برای درسهای عملی و الگوی یادگیری خود راهبر فردی برای درسهای نظری مطلوبیت بیشتری دارد. بین الگوی یادگیری و نوع محتوای درس با سطح اطمینان 95 درصد و سطح معناداری قابلقبول تفاوت معنادار وجود داشته، طوری که متغیرهای الگوی یادگیری مشارکتی و الگوی یادگیری خود راهبر با توجه به نوع درس (نظری و عملی) عملکرد متفاوتی را ارائه میدهند. نتیجه: اندازه اثر رویکردهای یادگیری در محتوای درس بسیار قوی ارزیابی شده است که دراینبین رویکرد خود راهبر اندازه اثر قویتر نسبت به رویکرد مشارکتی دارد.
Daviran E, Ghayebloo S. Comparative evaluation of cooperative and self-directed learning of basic location courses: a case study of geography students. ihej 2024; 15 (4) :116-132 URL: http://ihej.ir/article-1-2034-fa.html
دویران اسماعیل، غایب لو سیما. ارزیابی تطبیقی آموزش مشارکتی و خود راهبر دروس مکان پایه
(مطالعه موردی: دانشجویان رشته جغرافیا). آموزش عالی ایران. 1402; 15 (4) :116-132