1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، sama.khorami@yahoo.com 2- دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 3- استاد، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 4- استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (286 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر در بینالمللی شدن در خانه برای دانشگاههای تخصصی است.بینالمللی شدن از هرگونه تلاش پایدار و نظاممند با هدف پاسخگو کردن آموزش عالی در مقابل نیازها و چالشهای مرتبط با جهانیشدن جوامع، اقتصاد و بازار کار اقدام نموده و به سیاستها و اقدامات به عهده گرفتهشده بهوسیله نظامها و مؤسسات آموزش عالی برای بهبود کیفیت، مشارکت گسترده و ارتقای همکاری بینالمللی، افزایش رقابت و تولید درآمد از طریق ثبتنام دانشجویان بینالمللی اشاره دارد. روششناسی: مطالعه حاضر با هدف، بررسی عوامل مؤثر در بینالمللی شدن در خانه برای دانشگاههای تخصصی انجام گردید. پژوهش حاضر از نوع مطالعه فراترکیب بوده که در سال 1403 انجام شده است. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی (مقاله) چاپشده در خصوص بینالملل شدن در خانه برای دانشگاههای تخصصی در حوزه آموزش عالی در محدوده زمانی 2015 تا 2024 بود. در این راستا از طریق کلیدواژهها و پایگاههای اطلاعاتی مرتبط اقدام به جستجو و استخراج مقالات گردید. در نهایت با توجه به معیارهای ورود و خروج 12 مقاله وارد مطالعه شدند. یافتهها: یافتههای مطالعه در 6 مضامین فراگیر (برنامه و محتوای درسی، روش و فرآیند آموزشی، توسعه و پژوهش، فناوری اطلاعات، ساختار و زیرساخت و بعد فرهنگی)، 11 مضامین سازمان دهنده (برنامهریزی درسی، محتوای دوره/درس، روش آموزش، مدرس، یادگیرنده/دانشجو، تحقیقات بینالمللی، مهارت و تجهیزات، افزایش دسترسی، ساختار، فراهمسازی زیرساختها و اخلاق و فرهنگ) شناسایی و طبقهبندی شدند. فرآیند و رویکرد بینالمللی شدن در خانه بهطور چشمگیری در بسیاری از کشورهای جهان در حال انجام است. نتیجهگیری و پیشنهادها: حال با عنایت به چالشها و موانع موجود در بینالمللی شدن در خانه، ضروری به نظر میرسد بستههای ایجاد تحول و نوآوری در بینالمللی شدن در خانه برای دانشگاههای تخصصی بالأخص آموزش عالی مورد بازبینی قرار گیرد.
Khorrami S, Khorsandi A, Abbaspour A, Ghiasi Nodooshan S, Borzooian S. Investigating factors influencing in internationalization at home (IAH) for specialized universities: a meta-synthesis study. ihej 2024; 15 (4) :46-67 URL: http://ihej.ir/article-1-2028-fa.html
خرّمی سمانه، خورسندی طاسکوه علی، عباس پور عباس، غیاثی ندوشن سعید، برزویان صمد. بررسی عوامل مؤثر در بینالمللی شدن در خانه برای دانشگاههای تخصصی: مطالعهای فرا ترکیب. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (4) :46-67