1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران ، dehghan.edu@gmail.com 2- دانشگاه تهران
چکیده: (229 مشاهده)
هدف: پیشرفتهای مستمر در فناوری دیجیتال و دیجیتالسازی مدلهای کسبوکار، چشمانداز کارآفرینی را تغییر داده است و اهداف و الزامات آموزش کارآفرینی را برای مطابقت با واقعیت دیجیتال جدید در کارآفرینی بازتعریف کرده است.بهمنظور به دست آوردن درک دقیقی از مفهوم ترکیبی کارآفرینی دیجیتال و نقش آن در تحول سیستم نوآوری، هدف پژوهش حاضر تعیین شاخصها و نشانگرهای کارآفرینی دیجیتالی در آموزش عالی بود. روششناسی: رویکرد پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) بود. فاز کیفی یک مرور سیستماتیک از مقالات بهروز در زمینه کارآفرینی دیجیتال بود که در نهایت 53 مقاله انتخاب و به روش کدگذاری باز و محوری اشتراوس و کوربین (1997) تحلیل شد.فاز کمی نیز با استفاده از پرسشنامه نظرسنجی تدوینشده از نتایج بخش کمی انجام شد که پاسخگویان آن بخش اعضای هیئتعلمی آشنا به مباحث کارآفرینی و نیز خبرگان حوزه کارآفرینی دیجیتال بودند که 372 نفر از 385 نفر انتخابشده در نهایت در بررسی دادههای بخش کمی مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها:نتایج پژوهش یک چارچوب مفهومی در چهار محور اصلی، آموزش و یادگیری، عوامل موفقیت و موانع، رویکرد رفتاری و اکوسیستمهای مناسب کارآفرینی دیجیتال در آموزش عالی را از مطالعات استخراج کردند. در حوزه آموزش و یادگیری مقولههای فرعی «تسلط فنــاوری اطلاعات و ارتبـاطات در تجـارت (5 نشانگر)؛ رویـکردهای یادگیری (5 نشانگر) و محیطهای یادگیــری دیجیتـال (2 نشانگر)»؛عوامل و موانع موفقیت با مقولههای فرعی: توانمند سازها (3 نشانگر) و موانع (2 نشانگر)؛ حوزهرویکرد رفتاری با مقولههای فرعی: شخصیت (4 نشانگر)، عوامل انگیزشی (5 نشانگر)، حوزه بعد اکوسیستم با مقولههای فرعی: اکوسیستمهایکارآفرینی دیجیتال (3 نشانگر)،تیمها و شبکهسازی (33 نشانگر) وسرمایه انسانی (3 نشانگر) شکل گرفت. بحث و بررسی: نتایج ارائهشده در این مقاله کاربرد یک رویکرد علمی را بهمنظور درک اینکه چگونه ابعاد خاص سیستم کارآفرینی در آموزش عالی به هم مرتبط هستند، پیشنهاد میکند. در تلاش برای به دست آوردن دانش عمیقتر از کارآفرینی دیجیتال در آموزش عالی بهعنوان بخشی از سیستم نوآوری، یک رویکرد مطالعه تطبیقی نهتنها در مرزهای جغرافیایی خاص بلکه همچنین بهصورت بینالمللی، ممکن است مفید باشد. همچنین نتایج نشان داد که فراتر از زمینهسازمانی برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه، پیامدهای سیاستگذاری مناسب در مورد ایجاد یک اکوسیستم حمایتی بسیار مهم است. چارچوب مفهومی پیشنهادی میتواند به محققان آینده کمک کند که مایلاند زیرشاخههای تحقیق را به شیوهای میانرشتهای ترکیب کنند و مفهومسازیهای بارور جدیدی تولید کنند.
Dehghan Saieen R, Arefi S. Indicators and Markers of Digital Entrepreneurship in Higher Education. ihej 2024; 15 (4) :23-45 URL: http://ihej.ir/article-1-2025-fa.html
دهقان صائین رسول، عارفی سعیده. شاخصها و نشانگرهای کارآفرینی دیجیتالی در آموزش عالی. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (4) :23-45