دوره 1، شماره 1 - ( 1388 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 138-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Performance evaluation of scientificpractical educational organizations (termic) in Tehran (2006). ihej 2009; 1 (1) :107-138
URL: http://ihej.ir/article-1-202-fa.html
رضایی محمد، پاشا نورالله. ارزیابی عملکرد نظام آموزش عالی مطالعه موردی مؤسّسه‌های آموزشی علمی‌کاربردی (ترمیک و پودمانی) در شهر تهران (1385). آموزش عالی ایران. 1388; 1 (1) :107-138

URL: http://ihej.ir/article-1-202-fa.html


1- دانشگاه علم و فرهنگ ، rezaei@usc.ac.ir
چکیده:   (9491 مشاهده)

عملکرد مؤسّسه‌های علمی‌کاربردی شهر تهران هدف بررسی‌این پژوهش است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. اطّلاعات لازم برای‌این بررسی از طریق دو نوع پرسش‌نامه مدیران و دانشجویان به ‌‌دست ‌‌‌آمده است. بخش دیگر اطّلاعات در طی مشاهده و مصاحبه با دانشجویان، مدیران و استادان مؤسّسه‌های علمی‌کاربردی کسب شده است. 20 مؤسّسه مرتبط در سطح شهر تهران به روش نمونه‌گیری «تصادفی ساده» انتخاب شدند. مهمترین نتایج در بخش تجزیه و تحلیل اطّلاعات به قرار ذیل است: چشم‌انداز مثبتی از انتظارات مؤسّسه‌های علمی‌کاربردی اعم از مسئولان و دانشجویان نسبت به به این مراکز دیده نشده است. به نظر می‌رسد عملکرد این مراکز در بخشی از زمینه‌ها در راستای برنامه‌ها و اهداف معین در آیین‌نامه تأسیس این مراکز نیست. امکانات و منابع قابل توجّهی به کار گرفته شده است؛ لیکن خروجی این داده‌ها مقبول و مطلوب عوامل دست‌اندرکار اعم از مدیران و به‌‌خصوص دانشجویان نیست. به نظر می‌رسد کاربردی نبودن آموزش‌های مراکز علمی‌کاربردی مهم‌ترین ضعف و کاستی آن‌هاست. ‌این در حالی است که کاربردی و مهارتی بودن آموزش‌های علمی‌کاربردی مهم‌ترین هدف تأسیس چنین مراکزی است. جمع این دو گزاره نشان می‌دهد که مؤسّسه‌های علمی ‌کاربردی از مهم‌ترین هدف پایه‌گذاران منحرف شده‌اند‌. 

متن کامل [PDF 250 kb]   (1477 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/8/7 | پذیرش: 1393/8/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.