عملکرد مؤسّسههای علمیکاربردی شهر
تهران هدف بررسیاین پژوهش است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. اطّلاعات لازم برایاین
بررسی از طریق دو نوع پرسشنامه مدیران و دانشجویان به دست آمده است. بخش
دیگر اطّلاعات در طی مشاهده و مصاحبه با دانشجویان، مدیران و استادان مؤسّسههای
علمیکاربردی کسب شده است. 20 مؤسّسه مرتبط در سطح شهر تهران به روش نمونهگیری «تصادفی
ساده» انتخاب شدند. مهمترین نتایج در بخش تجزیه و تحلیل اطّلاعات به قرار ذیل است:
چشمانداز مثبتی از انتظارات مؤسّسههای علمیکاربردی اعم از مسئولان و دانشجویان
نسبت به به این مراکز دیده نشده است. به نظر میرسد عملکرد این مراکز در بخشی از
زمینهها در راستای برنامهها و اهداف معین در آییننامه تأسیس این مراکز نیست.
امکانات و منابع قابل توجّهی به کار گرفته شده است؛ لیکن خروجی این دادهها مقبول
و مطلوب عوامل دستاندرکار اعم از مدیران و بهخصوص دانشجویان نیست. به نظر میرسد
کاربردی نبودن آموزشهای مراکز علمیکاربردی مهمترین ضعف و کاستی آنهاست. این
در حالی است که کاربردی و مهارتی بودن آموزشهای علمیکاربردی مهمترین هدف تأسیس
چنین مراکزی است. جمع این دو گزاره نشان میدهد که مؤسّسههای علمی کاربردی از
مهمترین هدف پایهگذاران منحرف شدهاند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |