[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) ::
    جلد 15 شماره 2 صفحات 43-19 برگشت به فهرست نسخه ها
    طراحی چارچوب دانشگاه استعداد ربا در نظام آموزش عالی: رویکرد فراترکیب
    مهدی محمدی 1، مصطفی حسینی2 ، قاسم سلیمی3 ، مریم شفیعی سروستانی3 ، معصومه محترم4
    1- دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران. ، Mmohammadi48@shirazu.ac.ir
    2- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
    3- دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
    4- استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
    چکیده:   (773 مشاهده)
    هدف: اصلی این پژوهش، طراحی چارچوب دانشگاه استعداد ربا در نظام آموزش عالی است.
    روش­شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی، در زمره پژوهش‌های با رویکرد سنتز پژوهی و از نوع فراترکیب کیفی است. این‌روش، یک موقعیت سه‌جانبه از تحلیل داده­ها، نظریه­ها و روش­شناسی پژوهش­هاست و بسیار فراتر از خلاصه­سازی یافته­های پژوهشی و درواقع ترکیب و تفسیر یکپارچه­ی یافته­های حاصل از مطالعات کیفی است به‌گونه‌ای که تصویری کلی از وقایع، مفاهیم و پدیده­ها ایجاد کند و با استفاده از روش هفت مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو انجام شده است.
    یافته­ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت. مضامین شناسایی‌شده مجدداً در جلسه بحث گروهی متمرکز با استفاده از شبکه اجتماعی مجازی موردبررسی قرار گرفتند تا درنهایت روی مقولات استخراج‌شده توافق حاصل گردید. تمام عوامل استخراج‌شده از پژوهش‌ها به‌عنوان مضمون در نظر گرفته شد که این مضامین بر اساس مفاهیم مرتبط با مفهوم دانشگاه استعداد ربا در 41 مضمون پایه و 9 مضمون سازمان دهنده طبقه‌بندی شدند.
    نتیجه­گیری و پیشنهاد‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان به ویژگی‌های خاصی از دانشگاه‌های استعداد ربا پی برد که آنان را برای اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان با استعداد جذاب و خواستنی می‌نماید. این ویژگی‌ها فراتر از ویژگی‌های ساختاری و تجهیزاتی و مالی آنان که شاید بتوان در اکثر دانشگاه‌های مادر و جامع یافت، بر ویژگی‌هایی تأکید دارد که شاید در اکثر دانشگاه‌ها به فراموشی سپرده شده است. این دانشگاه‌های استعدادربا، برای اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان با استعداد، آرامش فکری و روحی، احساس بهزیستی سازمانی و رضایت قلبی و درونی را به ارمغان می‌آورند و بنابراین می‌توانند ورای اندازه و محل جغرافیایی یک دانشگاه، آن را تبدیل به یک دانشگاه استعداد ربا نماید.
    نوآوری و اصالت: شاید بتوان گفت که پژوهش‌های انجام شده در حوزه ارزیابی درونی و بیرونی و مدیریت استعداد در آموزش عالی در ایران و خارج از کشور، بیشتر بر شیوه‌ها و تکنیک‌ها و راهبردهایی متمرکز شده‌اند که برای جذب و نگهداری اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان با استعداد لازم است، اما پژوهش حاضر حرکت از نقش محوری دانشگاه‌ها در یافتن و جذب و نگهداشت اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان با استعداد با در نظر گرفتن امتیازات و یا جوایز خاص، به تمرکز بر ویژگی‌های جذاب دانشگاه‌ها رسیده است که باعث می‌شود دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی با استعداد بدون امتیازدهی خاصی برای رسیدن به این دانشگاه‌ها با هم رقابت نمایند.
     
    واژه‌های کلیدی: استعداد ربایی، آموزش عالی، اعضای هیئت‌علمی، فراترکیب
    متن کامل [PDF 1251 kb]   (155 دریافت)    
    نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1402/9/11 | پذیرش: 1402/12/10
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Mohammadi M, Hosseini M, Salimi Q, Shafiei Sarvestani M, Mohtaram M. Designing the framework of Talent Magnet University in the higher education system - Meta-synthesis approach. ihej 2024; 15 (2) :19-43
    URL: http://ihej.ir/article-1-2007-fa.html

    محمدی مهدی، حسینی مصطفی، سلیمی قاسم، شفیعی سروستانی مریم، محترم معصومه. طراحی چارچوب دانشگاه استعداد ربا در نظام آموزش عالی: رویکرد فراترکیب. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (2) :19-43

    URL: http://ihej.ir/article-1-2007-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 73 queries by YEKTAWEB 4657