دوره 1، شماره 1 - ( 1388 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 80-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effecting factors on management system of Open and Distance University comparing common universities. ihej 2009; 1 (1) :57-80
URL: http://ihej.ir/article-1-200-fa.html
یمنی دوزی سرخابی محمد، بهادری حصاری مریم. مقایسه برخی عوامل مؤثّر بر کیفیّت آموزش دوره‏های کارشناسی‏ارشد در دانشگاه‌های شهید بهشتی و صنعتی شریف. آموزش عالی ایران. 1388; 1 (1) :57-80

URL: http://ihej.ir/article-1-200-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (13504 مشاهده)

با نظر به اهمّیّت آموزش و نقش تعیین‌‏‎کننده آن در ارتقای کیفی دانشگاه، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل آموزشی مؤثّر بر کیفیّت آموزش به بررسی مقایسه‏ای تأثیر برخی از این عوامل بر کیفیّت آموزش در دوره‌های کارشناسی ارشد پرداخته است.

نمونه پژوهش، شامل 110 نفر از اعضای هیأت علمی‌‏و 140 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده‌های علوم و فنّی مهندسی است و به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمونهای T مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج به‌‌دست‌‌‌آمده، نشان داده که استفاده از ملاک‌های مورد عمل در گزینش هیأت علمی‌و دانشجو، چگونگی روش تدریس، سازماندهی محتوای آموزشی، سازماندهی فضای آموزشی و ارزشیابی کلاسی بر کیفیّت آموزش مؤثّر است.

افزون بر این، بین نظرات اعضای هیأت علمی‌در مورد تأثیر شش عامل آموزشی فوق بر کیفیّت آموزش بر حسب جنسیّت، محلِّ اخذ مدرک تحصیلی، رتبه علمی‌و دانشکده، تفاوتی دیده نشد. بین نظرات دانشجویان نیز بر حسب رشته تحصیلی و دانشکده، تفاوتی مشاهده نگردید.

 امّا با توجّه به میانگین (69/3)، این نتیجه به دست آمد که دانشجویان دختر، تأثیر این عوامل را بر کیفیّت آموزش، بیشتر از دانشجویان پسر می‏دانند. هم‌چنین اعضای هیأت علمی‌و دانشجویان دو دانشگاه نیز به ترتیب استفاده از ملاک‌های مورد عمل در گزینش هیأت علمی‌و روش تدریس را بر کیفیّت آموزش مؤثّرتر از سایر عوامل آموزشی ارزیابی نموده‏اند.

هم‌چنین بین نظرات اعضای هیأت علمی ‌و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده‏های ریاضی، فیزیک، شیمی، ‌برق و کامپیوتر دو دانشگاه، تفاوت چندانی مشاهده نگردید. این بدان معنا بود که آن‌ها، میزان تأثیر این عوامل بر کیفیّت را تا حدودی یکسان دانسته‏اند.

متن کامل [PDF 258 kb]   (1591 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/8/7 | پذیرش: 1393/8/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.