با نظر
به اهمّیّت آموزش و نقش تعیینکننده آن در ارتقای کیفی دانشگاه، پژوهش حاضر با
هدف شناسایی عوامل آموزشی مؤثّر بر کیفیّت آموزش به بررسی مقایسهای تأثیر برخی از
این عوامل بر کیفیّت آموزش در دورههای کارشناسی ارشد پرداخته است.
نمونه پژوهش، شامل 110 نفر از اعضای هیأت علمیو 140 نفر
از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدههای علوم و فنّی مهندسی است و به منظور تجزیه
و تحلیل دادهها از آزمونهای T مستقل و تحلیل
واریانس استفاده شد. نتایج بهدستآمده، نشان داده که استفاده از ملاکهای مورد
عمل در گزینش هیأت علمیو دانشجو، چگونگی روش تدریس، سازماندهی محتوای آموزشی، سازماندهی
فضای آموزشی و ارزشیابی کلاسی بر کیفیّت آموزش مؤثّر است.
افزون
بر این، بین نظرات اعضای هیأت علمیدر مورد تأثیر شش عامل آموزشی فوق بر کیفیّت
آموزش بر حسب جنسیّت، محلِّ اخذ مدرک تحصیلی، رتبه علمیو
دانشکده، تفاوتی دیده نشد. بین نظرات دانشجویان نیز بر حسب
رشته تحصیلی و دانشکده، تفاوتی مشاهده نگردید.
امّا با توجّه به
میانگین (69/3)، این نتیجه به دست آمد که دانشجویان دختر، تأثیر این عوامل را بر
کیفیّت آموزش، بیشتر از دانشجویان پسر میدانند. همچنین اعضای هیأت علمیو
دانشجویان دو دانشگاه نیز به ترتیب استفاده از ملاکهای مورد عمل در گزینش هیأت
علمیو روش تدریس را بر کیفیّت آموزش مؤثّرتر از سایر عوامل آموزشی ارزیابی
نمودهاند.
همچنین
بین نظرات اعضای هیأت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدههای ریاضی، فیزیک،
شیمی، برق و کامپیوتر دو دانشگاه، تفاوت چندانی مشاهده نگردید. این بدان معنا بود
که آنها، میزان تأثیر این عوامل بر کیفیّت را تا حدودی یکسان دانستهاند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |