[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) ::
    جلد 15 شماره 2 صفحات 84-66 برگشت به فهرست نسخه ها
    تحلیلی از علل افزایش سنوات تحصیل دانشجویان در ایران (موردمطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد)
    ملیحه تابعی1 ، رحمان سلیمان پور 2، غلامرضا غفاری3 ، هوشنگ نایبی4
    1- دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه. گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه فردوسی. مشهد. ایران
    2- دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران. گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه تهران. تهران. ایران ، soleymanpour.m@ut.ac.ir
    3- دانشیار جامعه‌شناسی. گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه تهران. تهران. ایران.
    4- استاد جامعه‌شناسی. گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه تهران. تهران. ایران.
    چکیده:   (1336 مشاهده)
    هدف: آموزش عالی همواره چالش‌هایی پیش رو دارد. یکی از مهم­ترین این چالش­ها افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی علمی جوانب مسئله افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان است.
    روش: این تحقیق که در سطح دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان جامعه هدف انجام شده، از مطالعه و تحلیل سیستمی اظهارات دانشجویان تحصیلات تکمیلی (15 نفر)، اساتید دانشگاه (10 نفر) و مسئولین ذی‌ربط دانشگاه (2 نفر) داده‌های تحقیق گردآوری شد. روش تحقیق تحلیل مضمون است. برای گردآوری داده­ها از تکنیک مصاحبه نیمه ساخت‌یافته استفاده شد.
    یافته­ ها: یافته­ های تحقیق در ابعاد آموزشی-پژوهشی و ساختاری به تفکیک دانشکده­های علوم پایه، علوم انسانی و مهندسی تدوین گردید. یافته­های به دست آمده نشان می­دهند سنواتی شدن دانشجویان در حوزه مسائل آموزشی-پژوهشی به سبب مشکلات پیرامون پایان نامه، واحدهای آموزشی، تدوین مقاله و ارتباط استاد- دانشجو رخ می‌دهد؛ همچنین در بعد ساختاری عواملی همچون قوانین نظارتی دانشگاه، تخصص اساتید، امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی، مباحث مالی پروژه­ها و پروژه­های بین‌رشته‌ای زمینه‌ساز تأخیر در زمان تحصیل می­شود.
    نتیجه­ گیری: افزایش سنوات تحصیلی ناشی از عوامل مختلف در سطوح خرد و کلان است و پیامدهای آن به همین تناسب متغیر است. در همین رابطه عوامل ساختاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان بسیار مهم تلقی شده و متولیان دانشگاه را بر آن می­دارد تا تمرکز بیشتر بر این مسئله داشته باشند. برای این منظور راهکارهایی از جمله تشکیل کارگروه مشورتی اساتید و دانشجویان، تعامل بیشتر دانشکده­ها با مرکز مشاوره، تخصیص اعتبار مالی طرح در ابتدای کار و... ارائه‌شده است که مدیران می­توانند در تصمیم­گیری­ها و اجرای برنامه­های خود موردتوجه قرار دهند.
     
    واژه‌های کلیدی: تحلیل سیستمی، چالش دانشجویی، سنوات تحصیلی، فرسودگی تحصیلی
    متن کامل [PDF 473 kb]   (831 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1402/7/21 | پذیرش: 1402/12/10
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Tabei M, Soleymanpour R, Ghaffari G, Nayebi H. An analysis of the reasons increase in the academic years of students in Iran (case of study: graduate students of Ferdowsi University of Mashhad). ihej 2024; 15 (2) :66-84
    URL: http://ihej.ir/article-1-1993-fa.html

    تابعی ملیحه، سلیمان پور رحمان، غفاری غلامرضا، نایبی هوشنگ. تحلیلی از علل افزایش سنوات تحصیل دانشجویان در ایران (موردمطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد). آموزش عالی ایران. 1402; 15 (2) :66-84

    URL: http://ihej.ir/article-1-1993-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 80 queries by YEKTAWEB 4660