دانشگاهها در طول عمر دراز خود، دارای کارکردهای گستردهای بودهاند. تولید و انتقال دانش از عمدهترین این کارکردها هستند؛ لیکن در اثر تغییراتی که در نظامهای اقتصادی و اجتماعی به طور عام و نظام تولید، انتقال و بهکارگیری دانش به طور خاص، پدید آمده است، اعمال تغییراتی در نوع نگاه به دانشگاه و الزامات آموزشی آن لازم شده است. به علاوه، اکنون لازم است تا افرادی که در نظامهای آموزش عالی تحصیل میکنند، از ویژگیهایی برخوردار باشند که در گذشته زیاد مورد توجّه نبوده بدین حد الزامینبودهاند. این مقاله، ضمن بررسی تغییرات پدید آمده در نظامهای اقتصادی و اجتماعی و پیامدهای آنها برای نظام آموزش عالی، فهرستی از ویژگیهایی که دانشجویان آموزش عالی در همه رشتهها باید دارا باشند ارائه کرده است و آنها را شایستگیهای کانونی میخواند. سپس به تحلیل این نکته پرداخته میشود که شاخصهای کیفیّت آموزش عالی بر اساس متغیّرهای جمعیّتشناختی و آموزشی تا چه حد اعتبار دارد. میزان اعتبار این شاخصها نیز بر اساس تکنیک تحلیل تمایز صورت گرفته است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |