[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( 6-1388 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 31-56 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شاخص‌های کیفیّت در آموزش عالی بر مبنای تحلیل شایستگی‌های کانونی
محمود شارع پور*1، محمد فاضلی1، صادق صالحی1
1- دانشگاه مازندران
چکیده:   (6841 مشاهده)

دانشگاه‌ها در طول عمر دراز خود، دارای کارکردهای گسترده‌ای بوده‌اند. تولید و انتقال دانش از عمده‌ترین این کارکردها هستند؛ لیکن در اثر تغییراتی که در نظام‌های اقتصادی و اجتماعی به‌ طور عام و نظام تولید، انتقال و به‌کارگیری دانش به ‌طور خاص، پدید آمده است، اعمال تغییراتی در نوع نگاه به دانشگاه و الزامات آموزشی آن لازم شده است. به‌ علاوه، اکنون لازم است تا افرادی که در نظام‌های آموزش عالی تحصیل می‌کنند، از ویژگی‌هایی برخوردار باشند که در گذشته زیاد مورد توجّه نبوده بدین حد الزامی‌نبوده‌اند. این ‌مقاله، ضمن بررسی تغییرات پدید آمده در نظام‌های اقتصادی و اجتماعی و پیامد‌های آن‌ها برای نظام آموزش عالی، فهرستی از ویژگی‌هایی که دانشجویان آموزش عالی در همه رشته‌ها باید دارا باشند ارائه کرده است و آن‌ها را شایستگی‌های کانونی می‌خواند. سپس به تحلیل این نکته پرداخته می‌شود که شاخص‌های کیفیّت آموزش عالی بر اساس متغیّرهای جمعیّت‌شناختی و آموزشی تا چه حد اعتبار دارد. میزان اعتبار این شاخص‌ها نیز بر اساس تکنیک تحلیل تمایز صورت گرفته است.

واژه‌های کلیدی: دانشگاه‌ها در طول عمر دراز خود، دارای کارکردهای گسترده‌ای بوده‌اند. تولید و انتقال دانش از عمده‌ترین این کارکردها هستند؛ لیکن در اثر تغییراتی که در نظام‌های اقتصادی و اجتماعی به‌ طور عام و نظام تولید، انتقال و به‌کارگیری دانش به ‌طور خاص، پدید آمده است، اعمال تغییراتی در نوع نگاه به دانشگاه و الزامات آموزشی آن لازم شده است. به‌ علاوه، اکنون لازم است تا افرادی که در نظام‌های آموزش عالی تحصیل می‌کنند، از ویژگی‌هایی برخوردار باشند که در گذشته زیاد مورد توجّه نبوده بدین حد الزامی‌نبوده‌اند. این ‌مقاله، ضمن بررسی تغییرات پدید آمده در نظام‌های اقتصادی و اجتماعی و پیامد‌های آن‌ها برای نظام آموزش عالی، فهرستی از ویژگی‌هایی که دانشجویان آموزش عالی در همه رشته‌ها باید دارا باشند ارائه کرده است و آن‌ها را شایستگی‌های کانونی می‌خواند. سپس به تحلیل این نکته پرداخته می‌شود که شاخص‌های کیفیّت آموزش عالی بر اساس متغیّرهای جمعیّت‌شناختی و آموزشی تا چه حد اعتبار دارد. میزان اعتبار این شاخص‌ها نیز بر اساس تکنیک تحلیل تمایز صورت گرفته است. واژگان کلیدی: آموزش عالی، شایستگی‌های کانونی، کیفیّت آموزش عالی
متن کامل [PDF 193 kb]   (765 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Study of quality indicators in higher education regarding focal merits analysis. ihej. 2009; 1 (1) :31-56
URL: http://ihej.ir/article-1-199-fa.html

شارع پور محمود، فاضلی محمد، صالحی صادق. بررسی شاخص‌های کیفیّت در آموزش عالی بر مبنای تحلیل شایستگی‌های کانونی. آموزش عالی ایران. 1388; 1 (1) :31-56

URL: http://ihej.ir/article-1-199-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( 6-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937