دوره 1، شماره 1 - ( 1388 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 30-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Educating sociology in Iran: Challenges and Opportunities. ihej 2009; 1 (1) :1-30
URL: http://ihej.ir/article-1-198-fa.html
آموزش جامعه ‏شناسی در ایران مشکلات و فرصت‌ها. آموزش عالی ایران. 1388; 1 (1) :1-30

URL: http://ihej.ir/article-1-198-fa.html


چکیده:   (11572 مشاهده)
در مقاله حاضر ضمن مرور اجمالی بر نحوه شکل‏گیری جامعه‏شناسی و آموزش آن در ایران به چالش‌ها و سنّت
های درون آن توجّه شده است. در گذر زمان، آموزش جامعه‌شناسی در ایران از علمی‌صرفاً حاشیه
ای به حوزه اصلی بحث و گفتگو تبدیل شده و نظر بسیاری از سیاستمداران، روشنفکران و منتقدان را به خود جلب کرده است. وضعیّت جدید جامعه‌شناسی در ایران با ضرورت‌های جدید در بازسازی جامعه ایرانی پس از انقلاب اسلامی ‌و جنگ ایران و عراق و دوره اصلاحات اجتماعی و سیاسی از 1376 تا زمان حاضر توام می
باشد. شرایط پیش‌‌آمده، زمینه دستیابی سنّت مدرن را فراهم کرده است. ابهامات و مناقشات ریشه
دار در سنّت کلاسیک جامعه
شناسی،
 جامعه
شناسان را به سوی ایجاد تغییرات بنیادی به لحاظ مفهومی، روشی، موضوعی و بینشی کشانیده است. اگر اصلی
ترین مسأله سنّت جامعه
شناسی کلاسیک هویّت
یابی آن بود، مسأله اصلی و عمده در سنّت جدید جامعه
شناسی، دفاع از جامعه مدرن و استقرار آزادی و دموکراسی و ساختن جامعه
ای سالم
تر است.
متن کامل [PDF 188 kb]   (1490 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/8/7 | پذیرش: 1393/8/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.