1- استادیار گروه مطالعات آینده علم و فناوری ،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران ، kosari@nrisp.ac.ir 2- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
چکیده: (1425 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بر آن بود تا با نگاهی تحلیلی- انتقادی به سیاست جذب، ارتقاء و جبران خدمات اعضای هیئتعلمی پژوهشی در اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران، به احصاء چالشها و آسیبهای موجود در این اسناد پرداخته و متعاقب آن به ارائه پیشنهادهایی برای برونرفت از آنها بپردازد. روش: در این پژوهش از روش خوانش سمپتماتیک استفادهشده است. این روش بهعنوان یکی از روشهای حوزه علوم اجتماعی است. در خوانش سمپتماتیک نیازی به نمونهگیری نیست؛ بنابراین، تمامی اسناد فرادستی کشور درزمینۀ جذب، ارتقاء و جبران خدمات اعضای هیئتعلمی پژوهشی انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل در این روش بدینصورت انجام شد که در آغاز پژوهشگران اقدام به دستهبندی و طبقهبندی گفتههای آشکار موجود در متن هریک از اسناد مذکور پیرامون جذب، ارتقاء و جبران خدمت اعضای هیئتعلمی پژوهشی کردند. در ادامه با بررسی مجدد متنِ اسناد مذکور اقدام به بیان ناگفتههایی که در هریک از اسناد فرادستی پیرامون جذب، ارتقاء و جبران خدمات اعضای هیئتعلمی پژوهشی بود، کردند. یافتهها: درمجموع یافتههای حاصل از تحلیل اسناد فرادستی در دودسته کلی شامل گفتهها و ناگفتههای اسناد موجود شناسایی و متعاقب آن پیشنهادهای سیاستی ارائه گردید. بحث و نتیجهگیری:با توجه به اینکه چارچوب مأموریت مراکز پژوهشی با مراکز دانشگاهی در ایران متفاوت است، ازاینرو میبایست در نظام جذب و استخدام، ارتقاء و جبران خدمات اعضای هیئتعلمی مراکز پژوهشی به این موارد توجه جدی شود و نمیتوان یکرویه یکنواخت و ثابت را در این زمینه اعمال کرد.
Kousari S, Nazarzadeh Zare M. Spoken and unspoken policies regarding the recruitment, promotion, and service compensation of research faculty members in Iran's upstream documents. ihej 2023; 15 (1) : 1 URL: http://ihej.ir/article-1-1975-fa.html
کوثری سحر، نظرزاده زارع محسن. گفتهها و ناگفتههای سیاستهای جذب، ارتقاء و جبران خدمات اعضای هیئتعلمی پژوهشی در اسناد فرادستی ایران. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (1) :1-16