1- استادیار گروه مدیریت آموزش عالی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، Borzooian@gmail.com 2- دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 3- استاد گروه مدیریت آموزش عالی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 4- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (991 مشاهده)
چکیده مسئله و هدف: الزامات قانونی و توجه روزافزون به آموزشهای مهارتی؛ ایدههای استارتآپی را در این بستر برانگیخته است ولی حمایت مالی دولتی یا بخش خصوصی برای آنها وجود ندارد و یا در ثمردهی آنها کفایت نمیکند. این مطالعه با هدف ارائه و اعتبار یابی مدل سرمایهگذاری در استارتآپهای دانشگاههای مهارتمحور (دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفهای) صورت پذیرفت. مواد و روشها: مطالعه کاربردی و از نوع آمیخته و اکتشافی بوده است. در بخش کیفی، دادهها از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان آشنا به سرمایه گزاری استارتآپهای دانشگاههای مهارت محور گردآوری شد. با توجه به دادههای اولیه و انجام تحلیل پدیدارشناسی، مدل سرمایهگذاری ارائه گردید. در بخش کمی، با توجه به یافتههای بخش کیفی، پرسشنامه طراحی و مورداستفاده قرار گرفت. جامعه آماری بخش کمی مدیران ستادی و استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفهای و مدیران انجمن صنفی سرمایهگذاری خطرپذیر کشور بودهاند که بهصورت تصادفی طبقهای مورد نظرسنجی قرار گرفتند. تحلیل دادههای کمی از طریق مدل معادلات ساختاری و نرمافزار PLS صورت پذیرفت. یافتهها: طبق یافتههای 14 مقوله بهعنوان شاخصهای مدل شناسایی شد. مقولهها عبارتاند از ارزشگذاری استارتآپها، ریسکپذیری سرمایهگذاری، پذیرش و مقبولیت جامعه و اعتماد سرمایهگذاران به دانشگاههای مهارت محور، شرایط کلان اقتصادی، کیفیت کاری دانشگاه، حمایتهای قانونی، پایداری، نوآوری و توان کارآفرینانه استارتآپ، بازدهی سرمایهگذاری، گروهکاری در راهاندازی و بازاریابی کارآفرینانه. تمامی مقولههای بخش کیفی پس از انجام تحلیل کمی و برازش مدل پژوهش، دارای سطح معنیداری و ضرایب تأثیر قابلپذیرش بوده و مدل مورد تائید قرار گرفت نتایج: نتایج نشان داد ضمن اینکه سرمایهگذاری در استارتآپهای دانشگاههای مهارت محور امری مثبت و توسعهگراست؛ شاخصهای مدل، بهاستثنای شاخص نوآوری در ایدههای استارتآپی دانشگاهی و پذیرش و مقبولیت جامعه و اعتماد سرمایهگذاران به دانشگاههای مهارت محور تا حدودی مشابه با چالشهای سرمایهگذاری عمومی و موجود در بستر شرایط سیاسی و اقتصادی خاص ایران هستند.
Borzoyan S, Khorsandi Taskouh A, Ghiasi Nodushan S, abbasspour A, zalaghi A. Designing and Validation an Investment Model in Startups of Skill-Oriented Universities. ihej 2024; 15 (2) :85-106 URL: http://ihej.ir/article-1-1959-fa.html
برزویان صمد، خورسندی تاسکوه علی، غیاثی ندوشن سعید، عباسپور عباس، زلقی علی. طراحی و اعتبار یابی مدل سرمایهگذاری در استارتآپهای دانشگاههای مهارت محور. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (2) :85-106